ဒုကၡၿငိမ္းေအာင္ သံသရာကို ခၽြတ္ရမယ္။ သံသရာ ကၽြတ္ေအာင္ သံသရာကို သိရမယ္။ သံသရာသိရင္ သံသရာကို မလိုခ်င္ ျဖစ္ၿပီး စိတၱဇ ပ်က္မယ္။ စိတၱဇ မရွိရင္ ဘ၀မရွိ၊ ဘ၀မရွိရင္ အျဖစ္အပ်က္ ၿငိမ္းၿပီး ဒုကၡ ဇာတ္သိမ္းမယ္။ သတၱ၀ါေလာက ဇာတ္သိမ္းတာေပါ့။
ဗုဒၶဘုရားဟာ သူ ့တသက္တာလံုး ဒါကိုပဲ ညႊန္ျပသြားခဲ့တယ္။ သူ ့ေနာက္လိုက္ သံဃာလည္း ဒါကိုပဲ က်င့္ၿပီး ညႊန္ျပ ၾကတယ္။ ဒါ ဗုဒၶဘုရားရဲ ့ အဆံုးအမ သာသနာပဲ။ ဒါကို သံဃာတပါး ျဖစ္တဲ့ အရွင္သာတိရဟန္းက အသိလြဲၿပီး ေသ ၿပီးေနာင္ဘ၀ကို ဘယ္လုိ ကူးမယ္လို ့ လက္ခံေဟာေျပာတာကို ရဟန္း အမ်ားက ၾကားၿပီး အရွင္သာတိ ကို ကန္ ့ ကြက္ၾကတယ္။ သူကလည္း ဘုရားက သည္အတိုင္း ေဟာတာပဲလို ့ ျပန္လုပ္ေနလို ့ ျပႆနာ ဟာ ဘုရားဆီ ေရာက္ တယ္။ ဘုရားဟာ အရွင္သာတိကို ေငါက္ၿပီး တရားျပယူရတယ္။
တျခား သံဃာ တပါးျဖစ္တဲ့ အရွင္ယမက ကေတာ့ တရားရသူေတြ ေနာင္ဘ၀ မျဖစ္ေတာ့ဘူး ေဟာေျပာေနတယ္။ ဒါကို ရဟန္းေတြက မွားေနေၾကာင္း ေျပာၾကတာ မရလို ့ အရွင္သာရိပုၾတာ ေျဖာင့္ဖ် ေျပာေဟာမွ သူမွားပါတယ္ ျပန္ လုပ္ေတာ့တယ္။
ဗုဒၶဘုရားရဲ ့ သာသနာဟာ ေသၿပီးေနာင္ ျဖစ္နဲ ့မျဖစ္ အ၀င္ခံလို ့ မျဖစ္ဘူး။ နဂိုကမွ လူနဲ ့သတၱ၀ါ မကြဲျပားေနတဲ့ အထဲမွာ ေသၿပီးေနာင္ ျဖစ္တဲ့ အတိဓာ၀နသေဘာ ၀င္ရင္ ့ဘယ္လိုမွ နားလည္လို ့ မရႏိုင္တာ ျဖစ္သြားမယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ သည္ႏွစ္မ်ိဳးကို မစၧာဒိဌိဆိုၿပီး အတိအလင္း သတ္မွတ္ခဲ့ တာပဲ။ သႆတမိစၧာဒိဌိနဲ ့ ဥေစၧဒ မိစာၦဒိဌိေတြ ဆိုၿပီးပဲ။
သတၱ၀ါ, ေလာကကို လူနဲ ့ခြဲျခား မျမင္တတ္သူဟာ သႆတ, ဥေစာၦဒမစာၦ စိတၱဇ အျမင္ျဖစ္တဲ့ ဒိဌိေတြလည္း မျဖစ္ ေအာင္ မတတ္ႏိုင္ၾကဘူးပဲ။ သည္လို ကြဲျပားမႈကို ခြဲျခားသိတတ္တဲ့ အျမင္ဟာ စိတၱဇ ကင္းတဲ့အျမင္ သမၼာဒိဌိ ျဖစ္တယ္။
သမၼာဒိဌိျဖစ္မွ သမၼာဒိဌိ ကိုလည္းသိ၊ မိစာၦဒိဌိ ကိုလည္း သိတာပဲ။ သမၼာဒိဌိ မရွိရင္ သမၼာဒိဌိ လည္းမသိ၊ မိစာၦဒိဌိ လည္းမသိဘူး။ စိတၱဇ ျဖစ္တာလည္း စိတၱဇျဖစ္မွန္း မသိဘူး။ အမွား လုပ္လို ့လည္း အမွားလုပ္မွန္း မသိဘူး။ အမွား ျဖစ္ေနလည္း အမွားျဖစ္ေနမွန္း မသိဘူး။ သည္လိုမျဖစ္ဘဲ ျဖစ္တာ လုပ္တာေတြ သိမွာက သမၼာဒိဌိ ရွိမွပဲ။
သတၱ၀ါဟာ ကိုယ့္ကိုယ္ကို မသိသူပဲ။ ေခြးေတြ ေၾကာင္ေတြ ငွက္ေတြလည္း သူတုိ ့ကိုယ္ကို သူတုိ ့ မသိၾကဘူး။ သူတို ့ကိုယ္ကို သူတို ့ ျပန္ျမင္ရင္ တျခားသူထင္ၿပီး ရန္လုပ္ၾကတာေတြ အမ်ားအျပားပဲ။ သတၱ၀ါ ေတြလည္း သူတုိ ့ အျဖစ္ကို မသိၾကဘူး။ ငါသတၱ၀ါ ျဖစ္ေနတယ္ မသိဘူး။ ငါ့အျဖစ္ကို ငါခ်စ္တယ္ပဲ ျဖစ္တယ္။
အဲသည္ သတၱ၀ါက ေလာကမွာ အာရုံခံ အဂၤါေတြ ရွိၾကတယ္။ မ်က္စိ၊ နား၊ ႏွာ၊ လွ်ာ၊ ကိုယ္၊ စိတ္ေတြပဲ။ အဲသည္ မ်က္စိ … … စတာေတြဟာ သတၱ၀ါ၊ ေလာ အပူးကပ္ခံရသူအတြက္ အဲသည္ သတၱ၀ါ၊ ေလာကရဲ ့ မ်က္စိ … … စတာေတြ ျဖစ္ေတာ့တာပဲ။ ျမင္တဲ့ ၾကားတဲ့ အစရွိတဲ့ အခါမွာ ျပင္ပမွာရွိ၊ ျမင္စရာ အစရွိတဲ့ အာရုံေတြရဲ ့ အရွိအတိုင္း မျမင္ၾက၊ မၾကား၊ မေတြ ့ၾက၊ မသိၾကဘူး။ စာသိတဲ့ မ်က္စိ မရွိသူ အတြက္ စာမဖတ္တတ္သလုိပဲ။
လူေတြဟာ သံသရာ လည္ၿပီး သတၱ၀ါ အပူးကပ္ခံရေတာ့၊ လူစိတ္ေပ်ာက္ကာ အျမင္အမ်ိဳးမ်ဳိး ျဖစ္ၾကတာေပါ့။ အလုပ္ေတြလည္း အမ်ဳိးမ်ဳိး လုပ္ၾကၿပီး အျဖစ္ေတြလည္း အမ်ဳိးမ်ဳိး ျဖစ္ေတာ့ ရန္သူ ျဖစ္တာျဖစ္၊ မိတ္ေဆြ ျဖစ္တာျဖစ္ ၾကတာပဲ။ သည္ေတာ့ တဦးနဲ ့တဦး ရန္ေတြ၊ မာန္ေတြ၊ ၀န္တို မိစၦာေတြ မ်ားၿပီး အမ်ဳိးမ်ဳိး ျပစ္မွားၾကတာပဲ။
ဗုဒၶဘုရား သာသာနာ ေပ်ာက္ကြယ္ရပံု
ဗုဒၶဘုရားဟာ တဦးနဲ ့တဦး ျပစ္မွား ၾကတာေတြေၾကာင့္ ပ်က္စီးေနတဲ့ သတၱ၀ါ၊ ေလာကႀကီး ၿငိမ္းသြားဖုိ ့ ၾကည့္စရာ သံသရာကို ေဖာ္ျပၿပီး အမ်ားသူငါေတြ ၾကည့္ႏိုင္ၾကေအာင္ သာသနာကို တည္ေဆာက္ခဲ့တယ္။ သူ ့သံသရာ တရား ကို နားလည္ႏိုင္သူ ရွားမွာကို ေတြးၿပီး သာသနာ တည္ေဆာက္မႈကို ၀န္ေလးခဲ့ေသးတယ္။ ၀န္ေလးေပမယ့္ ျဖစ္တဲ့ နည္းနဲ ့ သာသနာကို ေဆာက္ခဲ့တယ္။ အျမဳေတ သာသနာေပါ့။ သူ ့လုိ စြန္ ့လႊတ္ စြန္ ့စားလိုေလာက္ သူေတြကို ေဟာေျပာၿပီး အဲသည္သူေတြကို သည္သာသနာျဖန္ ့ေ၀တဲ့ ၀န္ကို ခြင့္ျပဳတာပဲ။
သူသာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြကို လူေတြက ၾကည္ညိဳၾကတာ ေတြ ့ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ သည္သာသနာ လူထဲမွာျပန္ ့ၿပီး လူေတြအားလံုး သတၱ၀ါ၊ ေလာက ကၽြတ္ကုန္ၾကဖို ့ေတာ့ အေတာ္ပဲ မနီးစပ္ႏိုင္ေအာင္ ရွိတယ္။ ဗုဒၶဘုရားဟာ အဲသည္ေလာက္ပဲလုပ္ၿပီး လြန္ေတာ္မူတာပဲ။
ဗုဒၶဘုရား လြန္ၿပီးေနာက္မွာ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြဟာ ဗုဒၶဘုရား ညႊန္ျပခဲ့တဲ့ အေဆာင္ေတြနဲ ့ အသိေပးခဲ့တာေတြ ကို စုေဆာင္းၿပီး လူေတြ သံသရာသိေအာင္ ဆက္ျဖန္ ့ၾကတယ္။ ျဖန္ ့ၾကတာေၾကာင့္ လူေတြ သံသရာ ဘယ္ေလာက္ သိၾကသလဲေတာ့ မေျပာႏိုင္ေအာင္ပဲ။ ဒါေပမယ့္ ျဖန္ ့သူ ၀န္ထမ္း အေရ အတြက္နဲ ့ ျဖန္ ့က်က္တဲ့ နယ္ေဒသေတြ ေတာ့ မ်ားလာတာ ေတြ ့ရတယ္။
ဗုဒၶဘုရား လြန္ၿပီးေနာက္ ႏွစ္တရာအၾကာမွာ သာသနာဟာ ယူပီနဲ ့ဗီဟာ သည္ႏွစ္နယ္အျပင္ဘက္ ထြက္လာၿပီး ဣႏၵိယ အႏွံ ေရာက္ေနတယ္ ေျပာေလာက္တဲ့ ပံုရွိတယ္။ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ေရွးဓေလ့ တခ်ဳိ ့ စြန္ ့လာၾကၿပီး လူနဲ ့ေ၀းရာကို ေက်ာခိုင္းၿပီး လူနဲ ့ နီးနီးေနၿပီး လူ ့ဓေလ့ တခ်ဳိ ့ လုိက္လာတာ ေတြ ့ရတယ္။
သည္လိုျဖစ္ဖို ့လည္း အေၾကာင္းေတြ ရွိေလာက္ပါတယ္။ ေခတ္ကာလလည္း ေျပာင္းလာၿပီး ေနရာေဒသလည္း ျပန္ ့ လာတယ္။ ကိုးကြယ္ ဆည္းကပ္ၾကတဲ့ လူေတြလည္း မ်ားလာတယ္ေပါ့။ ေနာက္တေၾကာင္းက သူ ့အသိေပးခ်က္ ႏုတ္ဖို ့အခြင့္ကို သံဃာ့ထံ ေပးခဲ့တာပဲ။
အေၾကာင္းေတြ ဘယ္လိုရွိရွိ၊ အသိေပးခ်က္နဲ ့အညီမေနတာကို မေက်နပ္တဲ့ ၀န္ထမ္းေတြလည္း ရွိေနၾကတယ္။ သူတို ့က ၀န္ထမ္္း ခုႏွစ္ရာနဲ ့ ဗုဒၶဘုရား အသိေပးခ်က္ေတြ အခိုင္အမာ အတည္ျပဳၾကတယ္။ အဲဒါကို တုန္ ့ျပန္ၿပီး တဘက္ကလည္း ၀န္ထမ္း တေသာင္း နဲ ့လူတို ့လုပ္တာအတိုင္း အတည္ျပဳၾကတယ္။ သည္ေတာ့ သာသနာ့ ၀န္ထမ္း ကြဲၿပီေပါ့။
ႏွစ္ဘက္လံုး ဘယ္သူမွ သာသနာ့ ၀န္ထမ္း မဟုတ္ဘူးလို ့လည္း ျပလို ့မရၾကဘူး။ တရား၀င္လို ့ေပါ့။ လဲြရင္ေတာ့ တဖက္နဲ ့ တဖက္ ေဆးေဖာ္ေၾကာဖက္ ပ်က္ၿပီပဲ။ ကြဲတဲ့ အစဟာ ေနာက္ထပ္လည္း ကြဲဖို ့ေတြေပါ့။ သာသနာဟာ ဣႏၵိယ တျပည္လံုးကို ျဖန္ ့ရေတာ့ ဣႏၵိယရဲ့ ေရွးေဟာင္း အယူေတြရဲ ့တုန္ ့ျပန္မႈ အမ်ဳိးမ်ဳိးကိုလည္း ရင္ဆိုင္ရမွာပဲ။ သည္လိုအျဖစ္ဟာ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြ ေနာက္ထပ္ကြဲဖို ့ ျဖစ္လိမ့္မယ္။
အဲသည္ အခ်ိန္မွာ ဣႏၵိယကို စႏၵဂုတ္ မင္းလုပ္လာတယ္။ စႏၵဂုတ္ကို အေနာက္ဘက္က တိုက္လာတာကို စႏၵဂုတ္ လက္လႊတ္ ခဲ့ရၿပီး စႏၵဂုတ္ကို သူ ့အမတ္ စာဏက်က ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ဖို ့အႀကံေပးတဲ့ အတိုင္း စႏၵဂုတ္က တိုက္လာ သူႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္လိုက္ရတယ္။ စာဏက်ဟာ တိုင္းျပည္အင္အား မရွိရျခင္း အေၾကာင္းရွာရတဲ့အခါ ဗုဒၶဘာသာဟာ အရင္းခံ ျဖစ္ေနတာကိုေတြ ့ၿပီး ဥပါယ္ေတြသံုးတယ္။
ယူပီနဲ ့ဗီဟာ အျပင္ဘက္နယ္ပယ္ေတြဟာ ဟိႏၵဴ လႊမ္းမိုးခဲ့တဲ့ နယ္ေတြပဲ။ သည္နယ္ေတြက ဗုဒၶဘာသာေတြ ဟိႏၵဴ တျဖစ္လဲေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ စာဏက်နဲ ့ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြဟာ ဗုဒၶဘုရားကို ဟိႏၵဴ ဘုရား ၀င္စားသူ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဒါေၾကာင့္ ဟိႏၵဴကိုးကြယ္သူေတြဟာ ဗုဒၶဘုရားကို ကိုးကြယ္ျပၾကတာေတြ လုပ္ၾကတယ္။ ဟိႏၵဴက ျဖစ္လာတဲ့ ဗုဒၶ ဘာသာေတြ အတြက္ ဗုဒၶဘုရားကို ဟိႏၵဴဘုရား ၀င္စားအျဖစ္ လက္ခံဖို ့မွာ အခက္အခဲ မရွိေအာင္ပဲေပါ့။
ဗုဒၶဘာသာက ႏွစ္တရာ ကိုးဆယ္အတြင္းမွာ ဟိႏၵဴ ဘာသာ၀င္လူေတြကို မ်ဳိတာ၊ ဟိႏၵဴမ်ား မခုခံ မကာကြယ္ႏိုင္ရာက ဟိႏၵဴဘာသာက ဗုဒၶဘာသာကို ပူးသတ္တဲ့ လုပ္ငန္း လုပ္လာတာပဲ။ ဗုဒၶဘုရားသည္ပင္ ဟိႏၵဴဘုရား၀င္းစား လို ့ပဲ။ ဗုဒၶဘုရား သိသူမ်ား အေနနဲ ့ ဒါဟာ လက္မခံႏိုင္စရာျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား အေနနဲ ့လက္မခံခ်င္ စရာ မရွိေအာင္ဘဲေပါ့။ အေၾကာင္းကေတာ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ေတြဟာ ဗုဒၶဘုရားကို သိဖို ့ မလြယ္လို ့ပဲ။ ဗုဒၶဘုရားရဲ ့ သံသရာဟာ လူမဟုတ္ေၾကာင္း ( အနတၱတရား) ကို ပီပီျပင္ျပင္ျမင္မွ ဗုဒၶဘုရား သိတာပဲ။
သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ားကလည္း လူအမ်ားကို ယံုၾကည္ လက္ခံလာၾကဖို ့ပဲ ဆြဲေဆာင္ၾကမွာပဲ။ ယံုၾကည္ရင္ ကိုယ့္၀ိုင္း ထဲေရာက္ၿပီ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အနတၱ ဉာဏ္သြင္းဖို ့ မခက္ဘူးလို ့ မွတ္မွာပဲ။ ၿပီးေတာ့သာသနာ့ ၀န္ထမ္းမ်ားဟာ ယံုၾကည္ခ်င္ဖြယ္လည္း ရွိၾကတာပဲ။ ကိုယ္က်ဳိး တစက္မွ မငဲ့ကြက္ဘဲ လူအမ်ား လြတ္လပ္လမ္းကို အခြင့္အေရး နည္း နည္းမွ မယူဘဲ ၀န္ထမ္းေနသူေတြလို ့ ျမင္ၾကရမယ္ မဟုတ္ပါလား။ ၿပီးေတာ့ အယုတ္အလတ္ အျမတ္ မေရြး လူတန္းစား ေလးပါးလံုး တလံုးတည္းထဲ ျဖစ္ေနတာပဲ ယံုၾကည္တယ္ေပါ့။
ဟိႏၵဴဘာသာ ေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာရဲ ့ အဲသည္ အတိုက္အစားကို မကာကြယ္ႏိုင္ၾကဘဲ သူတို ့ဘာသာ ၀င္ေတြ ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္သြားတာကို လက္ပိုက္ၾကည့္ေနၾကရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဣႏိၵယ တတိုက္လံုး ဗုဒၶဘာသာ ျပန္ ့ ၿပီေပါ့။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြဟာ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြရဲ ့ ဘ၀လမ္းညႊန္မႈေအာက္မွာ ရွိၾကတယ္။ သာသနာ့၀န္ထမ္း ေတြဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကို စစ္တိုက္ဖို ့ အားေပးမွာ မဟုတ္ဘူး။
ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ စစ္မတိုက္လို ့ အေနာက္ကလာတိုက္တဲ့ စစ္ကို မတြန္းလွန္ႏိုင္ ျဖစ္တာလည္း အမွန္ ျဖစ္မွာပဲေပါ့။ သည္ေတာ့ စာဏက်ဟာ ဟိႏၵဴေတြ ဗုဒၶဘာသာလုပ္တာ မတားႏိုင္ေတာ့ ဗုဒၶဘုရားကို ဟိႏၵဴကမ်ဳိတဲ့ ဇာတ္လမ္း ၀ါဒျဖန္ ့ေတာ့တာေပါ့။ ဟိႏၵဴမွာ အဲသည္ထံုးစံလည္း ရွိတယ္။
ဟိႏၵဴဘာသာဆိုတာ ဟိႏၵဴနယ္ေျမက ေပါက္ပြားတဲ့ ဘယ္ကလာ မဆိုရဲ ့အမည္ပဲ။ ဗုဒၶဘုရားလည္း ဟိႏၵဴနယ္ေျမ ေပါက္ဘုရားဆိုေတာ့ ဟိႏၵဴထဲ အသြင္းခံရတာ မဆန္းတဲ့ လုပ္ရပ္ပဲ။ ဟိႏၵဴဘာသာထဲမွာ မီးလည္း ရွိတယ္။ မီးရဲ ့ဆန္ ့ က်င္ဘက္ ေရလည္း ရွိလို ့ရတယ္ ဆိုတာမ်ဳိးပဲ။ တခုနဲ ့တခု ဆန္ ့က်င္ခ်င္ ဆန္ ့က်င္ပါေစ၊ အဲဒါ အေရးမဟုတ္ဘူး။ ဟိႏၵဴနယ္ေျမေပါက္ ျဖစ္ဖို ့ပဲ ပဓာနလိုတာ မဟုတ္လား။ သည္ေတာ့ သည္ဇာတ္လမ္း ခင္းလို ့ရတာေပါ့။ ဗုဒၶဘာသာ ဆည္းကပ္သူေတြဟာ တခ်ိန္က ဟိႏၵဴဘာသာကိုးကြယ္မႈက ဆင္းသက္လာၾကသူေတြျဖစ္တဲ့ အေလွ်ာက္ ဗုဒၶဘုရား က ဟိႏၵဴဘုရား ၀င္းစားျဖစ္တယ္ ဆိုတာအတြက္ ေရွာေရွာ ရွဴရွဴ လက္ခံၾကဖို ့ပဲ ျဖစ္တယ္။ "ဒါဟာ ဗုဒၶဘာသာ ေပ်ာက္ဆံုးတဲ့ လမ္းစပဲ။"
ေယာက္်ားနဲ ့ မိန္းမ လင္မယားမွာ ေယာက္်ားက မိန္းမယူတယ္ေျပာၿပီး မိန္းမကလည္း ေယာက္်ားယူတယ္ ေျပာတယ္။ ႏွစ္ေယာက္စလံုးက ယူလို ့ေတာ့ မရႏိုင္ဘူး။ တေယာက္ပဲ ယူႏိုင္ၿပီး တေယာက္က အယူခံရလိမ့္မယ္။ ဗုဒၶဘာသာနဲ ့ ဟိႏၵဴလည္း ဗုဒၶဘာသာက ဟိႏၵဴဘာသာ၀င္မ်ားကို ယူတယ္၊ ဟိႏၵဴဘာသာက ဗုဒၶဘုရားကို ယူတယ္ ဆိုေတာ့ ဗုဒၶက ယူတာလား၊ ဟိႏၵဴက ယူတာလား။ ႏွစ္ဦးေတာ့ ယူလို ့မရဘူး။ တဦးက အယူခံရလိမ့္မယ္။
စားစရာနဲ ့ စြန္ ့စရာေရာရင္ ဘယ္သူပ်က္မလဲ ဆိုရင္ စားစရာပ်က္မွာပဲ။ အမွားနဲ ့အမွန္ေရာရင္ အမွန္ပ်က္ၿမဲပဲ။
ဗုဒၶဘုရားကို ဟိႏၵဴဘုရား ဗိရွႏု (ဗိႆႏိုး) ၀င္စား အလုပ္ခံရရင္ ဗုဒၶဘုရားရဲ ့ ဓမၼအားလံုးပ်က္ၿပီ၊ ဓမၼပ်က္ရင္ ဓမၼ သိလို ့ ျဖစ္ရတဲ့ ဗုဒၶဘုရားအျဖစ္လည္း ပ်က္ၿပီေပါ့။ ဗိရွႏုဟာ ဟုိ၀င္သည္ထြက္လုပ္ေနတဲ့ ဘုရားပဲ။ ဗုဒၶဘုရားလည္း ဟို၀င္ သည္ထြက္လုပ္ရၿပီေပါ့။ သတၱ၀ါေတြ သည္လို ၀င္ထြက္သြားလာဖို ့ ကံေတြလုပ္ၾကရတယ္။ ေရွ ့ေနာက္ေတြကို လက္ခံၾကတယ္။ ဗုဒၶဘုရား ေဟာေျပာတဲ့ ကံနဲ ့သံသရာ အသက္ထြက္ရၿပီေပါ့။ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ အသက္ထြက္ရင္ အရိယသစၥာ ဆိုတာ နာမည္ပဲက်န္မယ္။ ဘယ္သူမွ အနက္ထင္လို ့ မရေတာ့ဘူးပဲ။ အရိယ သစၥာတရားကြယ္ရင္ ဗုဒၶဘုရား အကြယ္ခံရတာပဲ မဟုတ္လား။
မိဘ ေပ်ာက္တဲ့သားငယ္ဟာ ႏို ့ငတ္ေတာ့ ခ်ဳိလိမ္စုပ္ရသလို အရိယသစၥာ အေပ်ာက္ခံရတဲ့ ဗုဒၶဘာေတြဟာ ပရမတၱသစၥာကို အရိယသစၥာ အခံြေတြထဲ သင့္ေလ်ာ္သလို ၀င္ေအာင္သြင္းၿပီး အဘိဓမၼာ သမုဒၵရာႀကီးမွာ ကူးခတ္ေန ၾကရေတာ့တယ္။
ဗုဒၶဘုရားရဲ ့ ဓမၼေတြဟာ အဲသည္ အခ်ိန္မွာက စာေပၚမွာ မေရာက္ၾကေသးဘဲ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြရဲ ့ ႏႈတ္ခမ္း မွာပဲ ရွိၾကတယ္။ အဲသည္ ၀န္ထမ္းေတြက ယူပီနဲ ့ဗီဟာ ျပည္နယ္သား အနည္းအပါးထက္ မပိုႏိုင္တာလည္း အေသ အခ်ာပဲ။ ဗုဒၶဘုရား ေတြ ့ဖူးသူနဲ ့ႏွစ္ဆက္သံုးဆက္မက ေ၀းသူေတြ ျဖစ္ၾကမွာလည္း မလြဲဘဲ။ ၿပီးေတာ့ အဲသည္ အခ်ိန္က အာဏာရွိသူေတြရဲ ့ ခ်ီးျမင့္ေျမွာက္စား မခံရယံုမွ်မက မင္းရဲ ့ ဖိႏွိပ္မႈျမွားဦး ေရာက္လာတာ ခံရသူေတြလည္း ျဖစ္မွာ ေျမႀကီးလက္ခတ္မလြဲ ျဖစ္တယ္။
အဲသည္ကာလကို ျဖတ္ေက်ာ္ေနရတဲ့ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြဟာ အာဏာရွိသူရဲ ့ ေပၚလစီ , ေခတ္လို ေခၚရတဲ့ ႏိုင္ငံ ေရး ဆိုင္ရာ အျမင္ကို ပဓာန ျပဳခ်က္ မုန္တိုင္းရဲ ့ ေမႊေႏွာက္ တိုက္ခုိက္တာကို လြန္ဆန္လို ့ ရၾကမွာ မဟုတ္တာပဲ။ သည္ေတာ့ သေဘာတရား အျမင္ေတြလည္း ကြဲၾကမယ္။ အစုေတြလည္း ကြဲၾကမယ္။
အျမင္မတူၾကရင္ အက်င့္မတူႏုိင္တာ ဓမၼတာပဲ။ အက်င္ ့မတူၾကရင္ အေနလည္း မတူၾကမွာပဲ။ အေနမတူၾကရင္ တူသူေလာက္နဲ ့ပဲ စုေနမိမွာပဲ။ စုေနသူေတြဟာ အစုညီရင္ နီးတဲ့ သေဘာ တရားကို အမွန္ကို လုပ္ၾကမွာပဲ။ အဲဒါကို အမွန္လုပ္ရင္ ဒါကလြဲတဲ့ လမ္းေတြအားလံုး အမွားလို ့ လုပ္မိမွာပဲ။ သည္လိုဆိုေတာ့ သူတုိ ့ဟာ ဂိုဏ္းျဖစ္သြားတာပဲ။ ဂိုဏ္းျဖစ္သြားရင္ ဂိုဏ္းစည္းကမ္းေတြလည္း ထားသြားၾကလိမ့္မယ္။
ဒါေၾကာင့္ တဂိုဏ္းနဲ ့တဂိုဏ္းဟာ ဓမၼလည္းကြဲ၊ ၀ိနယလည္းကြဲ ျဖစ္ၿပီး သည္ေန ့ ေထရ၀ါဒနဲ ့ မဟာယာန သာသနာ့ ၀န္ထမ္း အခ်င္းခ်င္းေတြဟာ သာသနာ့၀န္ထမ္း အခ်င္းခ်င္းအျဖစ္ ကံႀကီးကံငယ္ေတြ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ ႏိုင္ၾကသ လိုမ်ိဳး အားလံုး ပူးေပါင္း မေဆာင္ရြက္ ႏိုင္ၾကေတာ့တာပဲ။
အဲဒီကာလ ကုန္ဆုံးခ်ိန္ျဖစ္တဲ့ သာသနာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၃၅ ႏွစ္အေရာက္မွာ ဂိုဏ္းေပါင္း ၁၈ဂိုဏ္း ျဖစ္ေနတာ ေတြ ့ရ တယ္။ အဲသည္ထဲမွာ ၀ိနည္း မျပင္ခ်င္တဲ့ ဂိုဏ္းက ၁၂ဂိုဏ္း၊ ျပင္ခ်င္ တဲ့ဂိုဏ္းက ၆ဂိုဏ္းပဲ။
၀ိနည္း မျပင္ခ်င္တဲ့ ၁၂ဂိုဏ္းထဲက တဂိုဏ္းဟာ အဘိဓမၼာဆိုၿပီး ဗုဒၶဘုရား ေဟာေျပာခဲ့ခ်က္ ေတြပဲ ေဆာင္တယ္ ဆိုတာထက္ ပိုေဆာင္ပံုရတယ္။ ဒါလည္း ကန္ ့ကြက္စရာေတာ့ မရွိေအာင္ ျဖစ္မွာပဲ။ ဗုဒၶဘုရား ေဟာေျပာခဲ့တဲ့ အရိယ သစၥာဓမၼေတြကို ျမင္လြယ္တဲ့အျဖစ္ ေရာက္ေအာင္ လုပ္ရတာ ျဖစ္တယ္လို ့ မွတ္ယူၾကလို ့ပဲ။ အဲသည္အခ်ိန္ က သာသနာ့ ၀န္ထမ္းအားလံုးရဲ ့ အျမင္မွာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ တရားမွာ လာတဲ့ ကံဟာ မေမြးမီကကံပဲလို ့နဲ ့ ဇာတိ,ဇရာ, မရဏဟာ ေသၿပီးေနာင္မွ ျဖစ္တဲ့ ဇာတိ,ဇရာ,မရဏပဲလို ့ တညီတညြတ္ နားလည္ၿပီးသြားၾကလုိ ့ သည္၀ဋ္ေတြဟာ သံုးဘ၀ (ခု,ေနာက္,ေနာင္) ဆက္ၿပီးလည္မွ သံသရာ လို ့ သိေနၾကသူေတြပဲ။
သည္ေတာ့ သူတို ့အျမင္မွာ အရိယသစၥာ ဒုကၡဟာ ခု,ေနာက္,ေနာင္ ဘ၀ေတြ ျဖစ္ေနၿပီး ဒုကၡနိေရာဓ နိဗၺာန္က အဲဒါ ေတြ မျဖစ္ေတာ့တာလုိ ့ျဖစ္ေတာ့ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း ဒုကၡနိေရာဓ ဂါမိနိ ပဋိပဒါအျဖစ္ ခု,ေနာက္,ေနာင္ ဘ၀ေတြ ကို သာယာတဲ့ တဏွာဆိုတာ ေသဖို ့ လူကို မျမင္ေစႏိုင္တဲ့ လူ ့အစိတ္အပိုင္း ရုပ္ဓာတ္,နာမ္ဓာတ္ေတြကို ၾကည့္တာ ပဲေပါ့။ သမုဒယ အရိယ သစၥာဆိုတာ ရုပ္နာမ္ကို မျမင္လို ့ဃာနေတြ သဏၭာန ေတြျမင္ၿပီး စြဲေနတာေတြလို ့ လုပ္ၾက တယ္။
သည္ေတာ့ အရိယ သစၥာဟာ ကံနဲ ့လားလားမွ မဆိုင္ေတာ့ဘဲ ပရမတ္ျမင္မႈ, မျမင္မႈ သက္သက္နဲ ့ပဲဆုိင္တာ ျဖစ္ၿပီ ေပါ့။ (ပရမတ္) ျမင္ရင္ 'မဂၢနဲ ့နိေရာဓ' ၊ (ပရမတ္) မျမင္ရင္ 'သမုဒယနဲ ့ဒုကၡ ' လို ့ လုပ္ၾကတာပဲ။
ဒါ့ေၾကာင့္ အဲသည္ကာလက သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြ ဟာ ကံရဲ ့ အခန္းက႑ ေပ်ာက္ၿပီး ပရမတ္ရဲ ့ အခန္း က႑ အေပါက္ႀကီး ေပါက္သြားၾကသူေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ အဲသည္ သာသနာ့ ၀န္ထမ္း ဂိုဏ္းေတြထဲမွာ ပရမတ္ေတြ စုစည္း ေဖာ္ထုတ္ေ၀ဖန္တဲ့ က်မ္းစာရွိတဲ့ ဂိုဏ္းဟာ ေရွ ့တန္း အေရာက္ဆံုး ဂိုဏ္း ျဖစ္မွာပဲ။
အဲသည္အခ်ိန္က တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ မင္းလုပ္သူဟာ ဣႏိၵယျပည္အလံုးကို သိမ္းႀကံဳးအုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္သူျဖစ္တယ္။ သူ ကိုးကြယ္ ယံုၾကည္ရာဟာ ျဗဟၼဏဘာသာလို ့ သိရတယ္။ သူဟာ မင္းျဖစ္ဖို ့ သူ ့ေမြးခ်င္းတရာေလာက္ကို သတ္ျဖတ္ခဲ့သူပဲ။ ဣႏိၵယအလံုးကို ဓါးမိုးၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ႏိုင္ေပမယ့္ ဓါးမိုးႏိုင္အားက်ရင္ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲ စိတ္ရႈပ္ခံေန ရခ်ိန္မွာ သာသနာ့၀န္ထမ္းေလာင္း ကိုရင္ကေလးက ေဆြးေႏြးျပတဲ့ တရားဟာ သူ ့စိတ္ရႈပ္အတြက္ ထြက္ေပါက္ အျဖစ္ လင္းခ်င္းသြားေစတယ္။
သူ ့အၿမဲတမ္း စစ္သည္ေတြဟာ လခရိကၡာ အမ်ား အျပားနဲ ့တည္ေဆာက္ထားရတယ္။ ရန္သူကို မႏွိမ္နင္း ႏိုင္တာ လည္း ရွိႏိုင္တယ္။ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြဟာ အမ်ားအျပားပဲ။ ေဒသတိုင္းက လူသူအားလံုးနဲ ့လည္း နီးစပ္တယ္။ သူတို ့ရဲ ့တရားညႊန္ခ်က္က အခုေကာင္းေနတာဟာ မေမြးမီက ကံေၾကာင့္ပဲ။ အခုျဖစ္ေနတာေတြဟာ ဘ၀သံသရာ ဒုကၡေတြ ျဖစ္လို ့ ဒုကၡၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ေရာက္ဖို ့ ငါဟာ ဘာမွ မဟုတ္လို ့ ရႈ ရမယ္ ဆိုတာေတြပဲ။
သည္ေတာ့ စစ္သည္ရိကၡာ ဘ႑ာကုန္က်မႈ ေလွ်ာ့ၿပီး သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြ အတြက္ သံုးလိုက္ရင္ ျပည္သူေတြ ဟာ အစြယ္အခ်ဳိးခံထားရတဲ့ ေျမြေတြလိုျဖစ္ၿပီး သူတို ့ကို ဗိုလ္က် အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ ငါတို ့ကိုလည္း မေမြးမီ ကကံအေလ်ာက္ ျဖစ္တာေတြလို ့ ျမင္ၿပီး မနာလို မရႈစိမ့္ မျဖစ္ဘဲ ေအးခ်မ္းမႈေတြ ၿပီးေျမာက္မယ္။
ဒါေၾကာင့္ ကိုရင္ေလးနဲ ့အတူ ကိုရင္ရဲ ့ နိသ်ာစရိယ၊ ဓမၼာစရိယ၊ ဥပဇၥ်ာစရိယ၊ ဂဏစရိယေတြရွိတဲ့ ၀ိဘဇၨ၀ါဒီဂိုဏ္း၊ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြကို ဆည္းကပ္သူ လုပ္တာပဲ။ ေရတြင္း ေရကန္ ေက်ာင္းဘုရားေတြ ေသာင္းခ်ီၿပီး လုပ္တယ္။ သာသနာ့ ၀န္ထမ္း (၁၈)စု ကြဲေနတာကို မင္းအာဏာနဲ ့ျပန္တြဲေစတယ္။ ေအာင္ပြဲအျဖစ္ တရားေတြကို ညွိႏႈိင္းၿပီး အတူရြတ္ေစတယ္။
ညွိႏႈိင္းတာကို မွတ္တမ္းတင္ထားတဲ့ အတြက္ သည္ေန ့အထိသိခြင့္ရတယ္။ အဲသည္မွာ အရိယသစၥာဆီေရာက္တဲ့ ညွိႏႈိုင္းတာ မေတြ ့ရေတာ့တဲ့ အတြက္ အခ်ည္းႏွီး ျဖစ္တာလည္း သိရတယ္။ ဘုရားေဟာခဲ့တဲ့ တရားထက္ အပိုအလြန္ ျဖစ္တဲ့ (အဘိဓမၼာ) တရားလည္း အဲသည္ပြဲမွာ ရြတ္ဖတ္တာထဲ ပါတာေတြ ့ရတယ္။ သည္ေတာ့ သည္တရားဟာ သာသနာရဲ ့တရား၀င္တရားလို ့ အျဖစ္ခံရသြားတာေပါ့။
သည္သူဟာ အေတာ္ဆန္းတာပဲ။ ဓမၼစက္ထဲကို အာဏာသြင္းၿပီး အဲသည္ကထြက္လာတဲ့ ဓမၼစက္ကို သူ ့ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အာဏာစက္ထဲ သြင္းၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္သြားသူပဲ။ အဲသည္ေတာ့ သူဟာ တရားမင္းလို ့ေတာ့ အျဖစ္ခံရတာေပါ့။ ေနာက္ဆံုး မွာေတာ့ သူလည္း ဓမၼစက္ရဲ့ ၀ါးမ်ဳိခံသြားရတာပဲ။ သူ ့သားကုိ သာသနာ့၀န္ထမ္း ထမ္းေစတယ္။ သမီးလည္း သည္လိုပဲ။ ညီလည္း သာသနာ့ေဘာင္ ပို ့တာပဲ။ သူမေသခင္ ထီးေမြနန္းရာ တူကိုေပးရတယ္။ တူက သည္သာသနာ ကိုေတာင္ မဆည္းကပ္ေတာ့ဘူး။
သူမရွိတဲ့ေနာက္မွာ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြဟာ ကြဲၿမဲကြဲၾကတာပဲ။ ဗမာဘုရင္မင္းတုန္းက ပြဲေက်ာင္းသာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြ ပယ္ဖ်က္ခဲ့ေပမယ့္ အဂၤလိပ္မင္း လက္ထက္မွာ ျပန္ေပၚတာမ်ဳိး ေပါ့။ အဲသည္မင္း မရွိတဲ့ေနာက္ အဲသည္ အင္ပါယာႀကီး ပ်က္စီးျခင္း ဆိုက္တယ္။
သည္မင္းလုပ္တာ မမွန္ေပမယ့္ ဒါကို ေနာင္အခါ ဗုဒၶဘာသာ ဆည္းကပ္ၾကတဲ့ မင္းေတြ မသိၾကဘူး။ အားလံုးပဲ သည္မင္း နမူနာအတိုင္း လုပ္ၾကတယ္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပသြားပါမည္
ဒုကၡၿငိမ္းေအာင္ သံသရာခၽြတ္ရမယ္
Labels:
ဗုဒၶ ဘုရား သာသနာႏွင့္ ျမန္မာျပည္