သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြ အတြင္း အာဏာအသြင္းခံရတာဟာ သာသနာပ်က္တာပဲ။ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြဟာ လြတ္ လပ္သူေတြ ျဖစ္ရမွာက မလြတ္လပ္ၾကေတာ့တာပဲ။ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြဟာ သာသနာ့ တာ၀န္ပဲ ထမ္းၾကမယ္ ဆိုရင္ နယ္စည္း အထားခံရစရာ မရွိသူေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ ကမၻာမွာ ကက္သလစ္ ခရစ္ယာန္ေတြကို ၾကည့္ရင္ ကာဒီ နန္ေတြ အနယ္နယ္မွာ ရွိတာ သိႏုိင္တယ္။
ဗုဒၶဘာသာ သာသနာေတာ္ရဲ့ ပင္မ တာ၀န္ဟာ လူခပ္သိမ္းအတြင္း ေျမွးယွက္ခ်ဳပ္ေႏွာင္ေနတဲ့ အာဏာစက္ေတြကို ေခ်ဖ်က္ဖို ့ပဲ။ လြတ္ေျမာက္သူ အျဖစ္ဆိုတဲ့ ၀ိမုတၱိနိဗၺာန္ ျဖစ္ဖို ့ေပါ့။ အခုေတာ့ လူေတြကို လြတ္ေျမာက္ေအာင္ ၀န္ထမ္းေနၾကတဲ့ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြေတာင္ အာဏာစက္ေအာက္ ျပားျပားေမွာက္ေနၾကရတယ္ ဆိုေတာ့ သာသနာ့ တာ၀န္ဟာ အေပ်ာက္ဆံုးခံေနရၿပီ ျဖစ္တယ္။
သည္လိုျဖစ္ေတာ့ တိုင္းျပည္လည္း နစ္နာတာပဲ။ တိုင္းျပည္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္သူနဲ ့ အအုပ္ခ်ဳပ္ခံျပည္သူ ပဋိပကၡ ျဖစ္ၿပီဆိုရင္ ဘာျဖစ္သလဲ၊ အရႈံးအႏိုင္ တုိက္ၾကေတာ့ဖို ့ပဲေပါ့။ ရႈံးသူခံ ႏိုင္သူစံပဲ။ ၿပီေတာ့လည္း ရႈံးသူဟာ မတရား၊ ႏိုင္သူက တရားပဲ။ ဒါဟာ တိရိစာၦန္ေလာကလည္း သည္အတိုင္း ရွိတာပဲ။ ပဋိပကၡ ျဖစ္ၾကသူ ႏွစ္ဦးအျပင္ တတိယလူ ရွိဖို ့ ေကာင္းတာေပါ့။ သူဟာ အုပ္ခ်ဳပ္သူလည္း မဟုတ္။ အအုပ္ခ်ဳပ္ခံ ျပည္သူလည္း မဟုတ္သူေပါ့။ အဲဒါ သာသနာ့ ၀န္ထမ္း ျဖစ္ရမွာပဲ။
သာသနာ့ ၀န္ထမ္းဟာ တတိယလူ အျဖစ္ ရွိခဲ့ရင္ အုပ္ခ်ဳပ္သူနဲ ့ အအုပ္ခ်ဳပ္ခံတို ့ရဲ့ ဘယ္ပဋိပကၡျဖစ္ျဖစ္ မၿငိမ္းေစ ႏိုင္တာမရွိ ျဖစ္မယ္။ သူႏိုင္ ကိုယ္ႏိုင္ အၿပိဳင္တိုက္တာဟာ ေသြးေခ်ာင္းစီး လုပ္ရတာေတြပဲ။ တတိယလူဟာ ဒါေတြ မျဖစ္ဖို ့ ဒိုင္ပဲ။ သည္လို ဒိုင္မရွိေတာ့ တိုင္းျပည္နစ္နာစရာ အခြင့္ရွိတိုင္း နစ္နာၾကရတာပဲ။
ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြဟာ ဒိုင္လုပ္ႏိုင္သူမ်ား မဟုတ္ၾကေတာ့ေအာင္ လူမႈတာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ေနသူ ေတြ ျဖစ္ၾကပါၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ အာဏာစက္ ေအာက္မွာပဲ ျပားျပားေမွာက္ေနရပါမယ္။ ပုဂံ၊ ျမင္စိုင္း၊ စစ္ကိုင္း၊ ပင္းယ၊ အင္း၀၊ ကုန္းေဘာင္ ေခတ္အဆက္ဆက္က သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြဟာ အုပ္ခ်ဳပ္သူ အာဏာရွင္ ဘုရင္မ်ားေအာက္ ျပားျပားေမွာက္ ရွိခဲ့ၾကရပါတယ္။
အဂၤလိပ္ အုပ္ခ်ဳပ္သူတို ့ေအာက္မွာလည္း္ သည္နည္း မျခားပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ အဲသည္ေခတ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဟာ အုပ္ခ်ဳပ္ သူနဲ ့ အအုပ္ခ်ဳပ္ခံ တို ့အၾကားမွာ လူမ်ဳိးလိုက္ ကြဲျပားေနတာျဖစ္လို ့ အအုပ္ခ်ဳပ္ခံ လူမ်ဳိးျဖစ္တဲ့ သာသနာ့ ၀န္ထမ္း ေတြက အုပ္ခ်ဳပ္သူ အဂၤလိပ္ကို မလိုလားေၾကာင္း ျပသၾကတာေတြ ရွိခဲ့တယ္။ ဒါလည္း ၾကားလူအျဖစ္ မဟုတ္ဘဲ အအုပ္ခ်ဳပ္ခံတို ့ဘက္က လုပ္ၾကတာပဲ။
လြတ္လပ္ၿပီး ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားက သူတို ့ကို ေထာက္ခံတဲ့ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းအဖြဲ ့အျဖစ္ အသိအ မွတ္ျပဳထားတဲ့ သံဃအဖြဲ ့ရွိတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္သူနဲ ့ အအုပ္ခ်ဳပ္ခံတို ့ျဖစ္တဲ့ ပဋိပကၡမွာ အအုပ္ခ်ဳပ္ခံတို ့ကလည္း သူတို ့ ေထာက္ခံတဲ့ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းအဖြဲ ့နဲ ့ ဆႏၵျပေစၾကတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ေထာက္ခံတဲ့ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းအဖြဲ ့နဲ ့ ေခ်ဖ်က္တာ လုပ္ၾကတယ္။
မဆလ ေခတ္ ျမန္မာျပည္မွာ မဆလ တပါတီတည္း ရွိသလို တႏိုင္ငံလံုး သာသနာ့ ၀န္ထမ္းအဖြဲ ့ကို ေက်းရြာ ၿမဳိ ့နယ္ တိုင္းနဲ ့ ဗဟိုသာသနာ့ ၀န္ထမ္းမ်ားအဖြဲ ့အျဖစ္ ဖြဲ ့ေပးၿပီး တျခား ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းအဖြဲ ့ မရွိေစရ ဆုိၿပီး အာဏာထားၿပီး ဖြဲ ့ေပးထားတယ္။ သာသနာ့၀န္ထမ္းအဖြဲ ့ေတြက ျဖစ္ေစခ်င္တာဆိုရင္ အုပ္ခ်ဳပ္သူတို ့ အာဏာကို အေႏွာက္အယွက္ မျဖစ္က ျဖစ္ခြင့္ျပဳၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္သူတို ့က သာသနာ့ ၀န္ထမ္းနဲ ့စပ္ၿပီး ျဖစ္ေစခ်င္တာဆိုရင္ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းအဖြဲ ့ေတြက ျဖစ္ေစမိန္ ့ေတြ ေပးၾကရေအာင္ ေဆာင္ရြက္ထားတယ္။
မဆလ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားကို ျပည္သူက မေက်မနပ္ ဆႏၵျပၿပီး ျဖဳတ္ခ်ၾကတယ္။ အဲသည္အခါမွာ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြ လည္း ျပည္သူနဲ ့အတူ ပါၾကတယ္။ ဒါကို သာသနာ့ အဖြဲ ့အစည္းေတြက မတားႏိုင္ခဲ့ဘူး။ ဒါေပမယ့္ မဆလသာ ျပဳတ္က်တယ္။ အဲသည္ သာသနာ့အဖြဲ ့ေတာ့ မျပဳတ္ဘဲ က်န္တယ္။
တပ္မေတာ္က ႏိုင္ငံေတာ္ မၿပိဳကြဲဖို ့ အာဏာသိမ္းၿပီး န၀တ အစိုးရက အုပ္ခ်ဳပ္တယ္။ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြက အအုပ္ခ်ဳပ္ခံ ျပည္သူဘက္က မေက်နပ္ၾကဘူး။ န၀တ အစိုးရကို ပတၱနိကူဇၨန လုပ္ၾကတယ္။ ေခါင္းေဆာင္ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြကို သံဃသာမဂၢီ ဂိုဏ္းသစ္ ေထာင္မႈနဲ ့ ဖမ္းၿပီး ေထာင္ခ် ႏွိပ္ကြပ္လိုက္တယ္။
သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြ အတြင္း အာဏာစက္ အသြင္းခံ ေနရမွေတာ့ ဒါဟာ ျဖစ္ထိုက္တဲ့ အျဖစ္ပဲ။ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ား အာဏာပိုက္နက္ မဟုတ္တဲ့ နယ္ပယ္ ႏိုင္ငံေတြမွာ ေနၾကတဲ့ ေထရ၀ါဒ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြ ရွိၾကတာပဲ။ အဲဒါ ေတြကလုပ္ရင္ သူတို ့ မခံရဘူးေပါ့။ အဲသည္လုပ္ခ်က္ လိုက္နာေနလို ့ပဲေပါ့။
အုပ္ခ်ဳပ္သူ အာဏာမပိုင္တဲ့ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းက ထိုင္း၊ သီရိလကၤာ၊ ေလာ၊ ကေမၻာဒီးယား ေထရ၀ါဒ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြေပါ့။ သူတို ့ဟာ လူမ်ဳိးကြဲၾကေပမယ့္ သူတို ့အတြက္ လူမ်ဳိးက ပဓာန ေနရာမွာ မရွိၾကသူေတြပဲ။ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းအခ်င္းခ်င္း အယူသီလ တူမွ်ၾကသူေတြပဲ။ အဲသည္ႏိုင္ငံ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြက ပတၱနိကုဇၨန လုပ္ထားခံရသူကို တျခားႏိုင္ငံက သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြက ပတၱဥကၠဳဇၨန လုပ္ၿပီး ဆက္ဆံေကာင္းတာ မဟုတ္တာပဲ။ ဆက္ဆံရင္ ဆက္ဆံသူကို သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြက သံဃာခြဲမႈနဲ ့ အျပစ္စြဲတာ ခံရမွာပဲ။ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြ အတြက္ စည္းကမ္း ၀ိနယဟာ နယ္စည္းအျခား မရွိတာပဲ။
ျမန္မာဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြဟာ ၀ိနယကို သာသနာ့အသက္ဆိုၿပီးေတာ့ ေဆာင္ေနၾကေပမယ့္ တကယ့္ ေလ့လာသိရွိၾကတာ မဟုတ္ၾကဘူး။ နယ္စည္းထားၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနၾကတာက သက္ေသခံတယ္။ သီရိလကၤာက သာသနာ့ ၀န္ထမ္းကို အဓမၼျပဳသူအတြက္ ျမန္မာ့သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြက ပတၱနိကုဇၨန လုပ္ရေကာင္းမွန္း မသိၾကဘူး။ ျမန္မာ့ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းကို အဓမၼ ျပဳသူအတြက္လည္း ပတၱနိကုဇၨန လုပ္ေပးၾကဖို ့ တျခား ႏိုင္ငံက သာသနာ့ ၀န္ထမ္းမ်ားထံ ေတာင္းဆိုရေကာင္းမွန္းပင္ မသိၾကသူမ်ား ျဖစ္ၿပီး ေၾကာင့္ၾကမဲ့ေနၾကတယ္ မဟုတ္လား။
ျမန္မာ့ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းမ်ားဟာ ဓမၼသာသနာ မရွိေတာ့ဘဲ ၀ိနယသာသနာရဲ့ သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ားပဲ ျဖစ္ေတာ့တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သာသနာအတြင္း အာဏာစက္၀င္ၿပီး၊ အာဏာရွင္ စက္ရဲ့ ျခယ္လွယ္ခ်င္သလို ျခယ္လွယ္တာကို သမိုင္းဟုိးေရွးက အစ ျပဳၿပီး ခံလာရသူမ်ား ျဖစ္ၾကတယ္။ သည္အတိုင္း ဆက္သြားၾကရင္ ေနာင္ အတြက္လည္း ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မရွိဘဲ တုိင္းျပည္အတြက္ ၀န္တက္ရမယ့္ ၀န္ထုပ္ႀကီး ျဖစ္တဲ့ လိဂၤသာသနာ အျဖစ္ပဲ တည္ေနေတာ့ဖို ့ ရွိေတာ့တယ္။
သံုးသပ္သူ
(ဉာဏ)
ဓမၼ၀ိဟာရီ
၂၀၀၆ ခုႏွစ္ၾသဂုတ္လ ၈ ရက္
၁၃၆၈ ခုႏွစ္ ၀ါေခါင္လျပည့္
ဗုဒၶသာသနာ့၀န္ ျပန္ထမ္းၾကဖို ့ဆိုရင္
Labels:
ဗုဒၶ ဘုရား သာသနာႏွင့္ ျမန္မာျပည္