ဓမၼစကၠပသတၱ (ဓမၼစၾကာတရားေတာ္) သည္ ဗုဒၶသွ်င္ေတာ္ျမတ္၏ တရားဦး ျဖစ္သည္ႏွင့္ အညီ ဘုရားသွ်င္၏-
“ဗုေဒၶါ ေဗာေဓယ်ံ၊
တေဏၰာ တာေရယ်ံ၊
မုေတၱာ ေမာေစယ်ံ။”
ဟူသည့္ ဘုရားျဖစ္ရန္ ေတာထြက္စဥ္ ဗုဒၶရည္ရြယ္ခ်က္ကို ျဖည့္ရန္ အေျခခံအုတ္ျမစ္ ျဖစ္ေသာ တရား ျဖစ္သည္။ ဘုရားသွ်င္း၏ “ပဓါနအလုပ္တရား” လည္းျဖစ္သည္။ ဗုဒၶသွ်င္၏ ေလးဆယ့္ငါးဝါ ကာလ ပတ္လံုး ေဟာၾကားအပ္ေသာ တရားအားလံုးသည္ ဤအုတ္ျမစ္တရားကို ေထာင့္မ်ဳိးစံုမွ နည္းမ်ဳိးစံုျဖင့္ ခ်ည္းကပ္ျခင္းမွ်သာ ျဖစ္၍၊ ဤအေျခခံျဖစ္ေသာ ဓမၼစကၠပဝတၱနသုတၱ ျဖင့္ ေၾကြးေၾကာ္အပ္ေသာ “အရိယသစၥာေလးပါး” သို ့ခ်ည္း ဦးတိုက္ေတာ္ မူခဲ့၏။
ဗုဒၶသွ်င္၏ တရားေတာ္ကို သိနားလည္လိုလွ်င္၊ ဗုဒၶဘုရားသွ်င္၏ ေလးဆယ့္ငါးဝါ ကာလပတ္လံုး ေဒသနာ နည္းပရိယာယ္ အသြယ္သြယ္ျဖင့္ ပုဂၢလဇၥ်ာသယအလိုက္ လူအေပါင္းကို သိနားလည္ေစ အပ္ေသာ “ဝိမုတၱိရသ” ဟူေသာ တစ္ခုတည္းေသာရသကို ေပးအပ္ေသာ ဘုရာ့သွ်င္၏ လုပ္ငန္းကို သိျမင္နားလည္လိုလွ်င္ ဤ “ဓမၼဒကၠပဝတၱသုတၱ” ကို အရေကာက္မွန္စြာျဖင့္ ျပက္ျပက္ထင္ထင္ သိျမင္ နားလည္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ဉာဏ္မ်က္ေစ့ေပၚလာေအာင္၊ ထိုးထြင္း သိျမင္ေအာင္ ဉာဏ္အထူးျဖင့္ ျမင္ေအာင္၊ ၿငိမ္းေအးမႈကို မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ရန္ကား ဤ “ဓမၼစၾကာတရား” ကို ပဓါနအဦးမူ ႏွံ ့စပ္သိျမင္ လိုက္နာ က်င့္ပြားရမည့္ တရားေပတည္း။
ဓမၼစကၠပဝတၱနသုတၱန္တိုက္တြန္းခ်က္
အခန္း(၁)
ဓမၼစၾကာတရားေတာ္အေၾကာင္း
၁။ တရားနိဒါန္း
ဘုရားဟာ တရားအကြက္ေပါင္း ေထာင္ခ်ီၿပီး ေဟာခဲ့တယ္။ ေဟာနည္းအားျဖင့္ (သုတၱ၊ ေဂယ်၊ ဂါထာ၊ ေဝယ်ာကရဏ - စသည့္) ကိုးမ်ဳိးရွိတယ္။ တရားအကြက္မ်ားကို ကိုးမ်ဳိးထဲက တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးနဲ ့ ေဟာခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။ တရားေတြဟာ အကြက္ေပါင္း ေထာင္ခ်ီၿပီး ရွိေပမယ့္၊ တရားသိဖို ့အတြက္ အားလံုးကို ေလ့လာရမွာ မဟုတ္ဘူး။ တရား တကြက္တိုင္းဟာ တရားသိဖို ့အတြက္ လံုေလာက္တဲ့ ေဟာကြက္ေတြ ခ်ည္း ျဖစ္တယ္။
သည္လုိ ျဖစ္လ်က္နဲ ့ တရား အကြက္ေတြ မ်ားေနရတာကေတာ့ တရား နာမည့္သူေတြရဲ့ အလိုအမ်ဳိးမ်ဳိး နဲ ့၊ တရားေဟာသူရဲ့ တရားဆင္ပံု အမ်ဳိးမ်ဳိးေတြေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္။
တရားေတြဟာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ေယာက္တည္းကို တစ္ေနရာတည္းမွာ ဆက္တိုက္ ေဟာေျပာထားတာေတြ မဟုတ္ဘူး။ တစ္ေနရာမွာ ပုဂၢဳိအသီးသီးေတြ အတြက္ ေဟာေျပာခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။ သည္တရားေတြဟာ ဘုရားသက္တမ္းတေလွ်ာက္ျဖစ္တဲ့ ေလးဆယ့္ငါးႏွစ္ အတြင္းမွာ ေဟာေျပာခဲ့ခ်က္ေတြ ျဖစ္တယ္။ သည္တရားေတြကို အခုလို တစုတေဝးတည္း ေတြ ့ရတာဟာ ဘုရားလြန္ၿပီး ေနာက္မွ ဘုရားရဲ့ တပည့္ သံဃာေတြက စုေဆာင္းထားၾကလို ့ ျဖစ္တယ္။
ဒါေၾကာင့္ တရားေတြ အကုန္လံုး ေလ့လာမွ ဘုရားေဟာတဲ့ တရားကို သိမွာ မဟုတ္ဘူး။ တရား တစ္ကြက္ခ်င္းဟာ ဘုရာ့တရားဆိုလိုခ်က္ကို သိေစမွာခ်ည္း ျဖစ္တယ္။ ဘုရာ့တရားသိဖို ့အတြက္ တရား တစ္ကြက္ကိုပဲ ေလ့လာရုံနဲ ့ လံုေလာက္တယ္လို ့ ဆိုလိုတယ္။
ဒါေပမယ့္ အခု တရားေလ့လာတဲ့ အခါမွာ ဘုရားရဲ့ တရားအကြက္ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာထဲက အကုန္ မေလ့လာေပမယ့္ တစ္ကြက္တည္း ေလ့လာမွာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ေလးကြက္ေလာက္ကို ဆက္တိုက္ ေလ့လာၾကမယ္။
တရား တစ္ကြက္တိုင္းဟာ တရားသေဘာကို သိဖို ့ ေဆာင္ႏိုင္ေအာင္ ေဟာထားတယ္ ဆိုေပမယ့္ ေဟာထားတဲ့ တရားေတြရဲ့ ေဟာတဲ့ ေခတ္နဲ ့ အခု ေလ့လာမယ့္ သူေတြရဲ့ ခုေခတ္ဟာ ေဝးလြန္း ေနတယ္။ ရာစု အစိတ္ေက်ာ္ေလာက္ ကြာျခားတဲ့ ေဟာေျပာခ်က္ရဲ့ ေလ့လာခ်က္ဟာ နားမလည္စရာ အျဖစ္ လက္ခံေလာက္တဲ့ အေၾကာင္းျဖစ္တယ္။ နားမလည္ဖို ့ အေၾကာင္းေတြဟာ လံုေလာက္တဲ့အျပင္ အပိုေတြလည္း ဆင့္ေနေသးတယ္။
ေဟာေျပာသူရဲ့ ေဒသနဲ ့၊ နာၾကားသူရဲ့ေဒသ ျခားတာအျပင္၊ ေဟာေျပာသူရဲ့ ဘာသာစကားနဲ ့ နာၾကား သူရဲ့ ဘာသာစကား ျခားနားတာေတြ ျဖစ္တယ္။
သည္ေတာ့ တရားတကြက္ နားလည္ဖို ့အတြက္ တရားသံုးေလးကြက္ ဆက္ၾကည့္ဖို ့ေတာ့ အနည္းဆံုး လိုအပ္မွာ ျဖစ္တယ္။ ဒါမွ ေျပာသူနဲ ့ နာၾကားသူတို ့ရဲ့ ျခားနားလြန္းတာကို အတန္အသင့္ ေဆာင္မိ ႏိုင္မွာ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သည္တရားေလ့လာခ်က္မွာ ဘုရားေဟာတဲ့ တရားအကြက္ ေလးကြက္ကို ေလ့လာၾကမယ္။ ေလးကြက္ကေတာ့-
(၁) စမၼစကၠပဝတၱန (ဓမၼစၾကာ) တရား၊
(၂) ပဋိစၥသမုပၸါဒတရား၊
(၃) အနတၱလကၡဏာတရား၊
(၄) သတိပ႒ာနတရား တို ့ပဲ။
၂။ ဓမၼစၾကာ
သည္ေလးခုထဲက “ဓမၼစၾကာတရား” ကို ပဌမဆံုး ေလ့လာၾကမယ္။
ဓမၼစၾကာတရားဟာ ဘုရားေနနဲ ့ အဦးဆံုးေဟာတဲ့ တရားလည္း ျဖစ္တယ္။ သည္တရားဟာ ဘုရားရဲ့ ဝါဒသေဘာထား ေၾကညာခ်က္- လို ့ေျပာလို ့ရတဲ့အေနမွာ ရွိတယ္။ သည္တရားကို အေစ့အစပ္ နားလည္တဲ့ အထိ၊ ခပ္စိပ္စိပ္ ေလ့လာမွ သင့္ျမတ္မွာ ျဖစ္တယ္။ သည္တရားမွာ အစာမေက်လ်င္ ဘုရားဆိုလုိခ်က္ေတြကို သေဘာေပါက္ဖို ့ အခက္အခဲေတြ ျဖစ္လိမ့္မယ္။
၃။ တရားရဲ့ နိဒါန္းျဖစ္တဲ့ ဘုရား
သည္တရား မေလ့လာခင္၊ သည္တရားရဲ့ နိဒါန္း သြယ္ၾကရေအာင္။
နိဒါန္းအျဖစ္ “ဘုရားအေၾကာင္း” ျပန္ေအာက္ေမ့ရလိမ့္မယ္။
ဘုရားဟာ (မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္) ကဆုန္လျပည့္ေန ့မွာ ေဗာဓိပင္ေအာက္မွာ ေနရင္း တရားရၿပီး ဘုရားအျဖစ္ေရာက္ခဲ့တယ္။ ဘုရားျဖစ္ၿပီး ရက္အတိုင္းအတာတစ္ခုထိ ေဗာဓိပင္ပင္ ေဗာဓိပင္ဝန္းက်င္ အနီးအပါးေနရာမွာ ေနၿပီး၊ ရရွိခဲ့တဲ့ တရားေတြကို ေလာကႀကီး အတြင္း က်ဳံ ့ၾကည့္ျခင္း၊ ဆန္ ့ၾကည့္ျခင္း မ်ား လုပ္ေနခဲ့တယ္။ ေနာက္ဆံုး ဆံုးျဖတ္ခ်က္တစ္ခု လုပ္လုိက္တယ္။
“သည္တရားဟာ လူေတြလက္ခံဖို ့ ခဲယဥ္းတာေၾကာင့္ လူေတြနဲ ့ မတန္ဘူး- ဆိုၿပီး မေဟာဘဲေနလို ့ မျဖစ္ဘူး၊ သိႏိုင္တဲ့ သူေတြကို ေဟာေျပာၿပီး၊ သည္တရားကို အဆင့္ဆင့္ ျပန္ ့ပြားရေစမွာပဲ” - လို ့ ျဖစ္တယ္။
ေဟာရမည့္သူကို စိစစ္တဲ့အခါ ေနာက္ဆံုးမွာ မိဂဒါဝုန္ေတာဘက္ ထြက္ခြါေနၾကတဲ့ သီတင္းသံုးေဖာ္ ငါးဦးစု (ပဥၥဝဂၢီ) တို ့ကို ေရြးခ်ယ္လိုက္တယ္။ ဘုရားဟာ ပဥၥဝဂၢီတို ့ရွိရာ မိဂဒါဝုန္ဘက္ကို ေဗာဓိပင္က ထြက္ခြါခဲ့တယ္။
ဝါဆိုလျပည့္ေန ့မွာ ပဥၥဝဂၢီတို ့ရွိရာကို ေရာက္ခဲ့တယ္။ ပဥၥဝဂၢီတို ့ သံသယ မ်က္ႏွာမ်ားနဲ ့ ဘုရားကို လက္ခံၾကတယ္။ အဲသည္ေန ့ ညေန ေနဝင္ရီတေရာမွာပဲ ဘုရားက ပဥၥဝဂၢီတို ့ကို သည္ “ဓမၼစၾကာတရား” ေဟာေျပာတယ္။
သည္ “စမၼစၾကာတရား” ေဟာေျပာခ်က္ကို ေလ့လာတဲ့အခါ ပီျပင္ေအာင္ အပိုင္းသံုးပိုင္း ခြဲျခားေလ့လာ ၾကမယ္။
(၁) ပဌမတစ္ပိုင္းက ဓမၼစၾကာတရား ေဟာေျပာခ်က္ရဲ့ နိဒါန္းပိုင္း၊
(၂) ဒုတိယ- ဓမၼစၾကာတရား ေဟာေျပာခ်က္ရဲ့ ကိုယ္ထည္ပိုင္းနဲ ့၊
(၃) တတိယက- ဓမၼစၾကာတရား ေဟာေျပာခ်က္ရဲ့ နိဂံုးပုိင္း
ျဖစ္တယ္။
“ဓမၼစၾကာတရားေဟာေျပာခ်က္ရဲ့ အေပါင္းအဓိပၸါယ္က”
“အစြန္းႏွစ္ပါးကလြတ္တဲ့ တရားကို သူေတြ ့ၿပီ။ အဲသည္တရားကို က်င့္ပြားလ်င္ ဒုကၡကို သိၿပီး၊ ဒုကၡ ျဖစ္ေၾကာင္းကို ပယ္ခါ ဒုကၡၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာရတယ္” လို ့ပဲ ျဖစ္တယ္။
သည္ေတာ့ ဓမၼစၾကာတရားေဟာေျပာခ်က္ရဲ့-
နိဒါန္းဟာ “အစြန္းႏွစ္ပါး” ျဖစ္ၿပီး၊
ကိုယ္ထည္ဟာ “မဂၢင္ရွစ္ပါး”၊
နိဂံုးက “သစၥာေလးပါး” ျဖစ္တယ္။
ဓမၼစၾကာတရားမွာ ကိုယ္ထည္ဟာ “မဂၢင္ရွစ္ပါး” ပဲ။
သည္တရားတစ္ခုလံုးရဲ့ “ပင္မျပကြက္” ေပါ့။
အစြန္းႏွစ္ပါးက သည္ျပကြက္ ထင္ရွားလာဖို ့ ေနာက္ခံ လုပ္ေပးတဲ့ အရာပဲ။ သစၥာေလးပါးက မဂၢင္ ရွစ္ပါးရဲ့ အသံုးက်ပံုကို အေရာင္တင္ေပးတဲ့ အရာျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သစၥာေလးပါးဟာ သည္ေဟာခ်က္ရဲ့ နိဂံုးေပါ့။
ဓမၼစၾကာရဲ့ ျပဆိုခ်က္ဟာ “ဘုရားရဲ့ တရားဆိုတာ ဘာျဖစ္တယ္” လို ့ျဖစ္တယ္။ ဒါကိုေပၚလာဖို ့ ဒါရဲ့ နိဒါန္းဟာ အေရးႀကီးတာေပါ့။
လမ္းကိုျပခ်င္လ်င္ လမ္းရဲ့ ဝဲယာကို စည္းသားေပးရတယ္ မဟုတ္လား။ လဟာျပင္ကို ဝဲစည္းတစ္ကန္ ့၊ ယာစည္းတစ္ကန္ ့ သားလိုက္လ်င္ အလယ္ဗဟုိ ေပၚလာမယ္။ အဲဒါဟာ အလယ္လမ္းပဲ။ သည္ေတာ့ လမ္းေပၚဖို ့ စည္းသားသလို အစြန္းေတြကို တရားေပၚဖို ့ ထင္ထင္သားရမယ္။
ဓမၼစၾကာတရားေတာ္အား အျပည့္အစံု ဆက္လက္ ဖတ္ရႈလိုပါက download file ရယူႏိုင္ပါတယ္။
ဓမၼစၾကာတရားေတာ္
Labels:
ဓမၼစၾကာတရားေတာ္