ဆရာဒကာ ျဖစ္ျဖာလံုး လည္လမ္းမွာ က်င္လည္ေနၾကေတာ့ လည္လမ္းသာ မသိတာ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ လြတ္လမ္းလည္း လံုးလံုးမသိၾကသူမ်ားျဖစ္ၾကတယ္။ ရသမွ်နဲ ့ ေရာင့္ရဲ တင္းတိမ္မႈလက္စြဲ ထုိသူခ်မ္းသာၿမဲ ဆိုတဲ့အတိုင္း ကိုယ္သြားေနတဲ့လမ္းဟာ လြတ္လမ္း ျဖစ္တဲ့အတြက္ အခုမလြတ္လပ္ေပမယ့္ တေန ့မွာ လြတ္လပ္ရမွာပဲ ဆုိၿပီး စိတ္ေအးခ်မ္း သာေနၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကတယ္။
သည္လိုျဖစ္ေပမယ့္ ဆရာဒကာ ႏွစ္ျဖာလံုးပဲ လည္ပတ္လမ္း ေလွ်ာက္ေနၾကတဲ့အေလွ်ာက္ တခါတခါမွာ ျဗဟၼာနဲ ့ နတ္ေဒ၀ါေတြ ဆရာေရာ ဒကာပါ ျဖစ္ေပမယ့္ အေၾကာင္းမသင့္တဲ့ အခါနဲ ့ႀကံဳရင္ ဘီလူး သရဲဆရာနဲ ့ ဘီလူးသရဲဒကာေတြ ျဖစ္ၾကတာေတြလည္း မရွားပဲ။ ျဗဟၼာနဲ ့ေဒ၀ါေတြ ျဖစ္ၾကတဲ့အခါ စြမ္းရည္သတၱိနဲ ့ေက်ာ္ေဇာကိတၱိေတြ မီးေတာက္မီးလွ်ံ ေတြအလား ၀န္းက်င္ေတြကို မ်ဳိ၀ါးၾကတယ္။ ဘီလူးသရဲ ျဖစ္တဲ့အခါမွာေတာ့ သတ္ျဖတ္ လုယက္ ႏိုင္ထက္အမႈေတြ က်ဴးသူမ်ား ျဖစ္ၾကရေတာ့တာပဲ။
သည္သူတုို ့ရဲ့ ေလာကဟာ အတန္းအစားကြဲျပားၿပီး တိုက္ပြဲမ်ားနဲ ့ မၿငိမ္းမခ်မ္း ျဖစ္ရေတာ့ တာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ အာဏာစက္ကို ၿဖိဳဖ်က္ဖို ့ ေပၚေပါက္လာတဲ့ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းကို ဘုရင္နဲ ့အမႈထမ္းေတြက အုပ္ခ်ဳပ္ဖို ့မွာ မေတာ္မေလ်ာ္ သလိုေတာ့ ရွိတယ္။ မအုပ္ခ်ဳပ္ဘဲ ထားလို ့လည္း မရေအာင္ ျဖစ္တယ္။ သည္အၾကပ္အတည္းကို ေက်ာ္လႊားဖို ့ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ားအတြင္း ဖြဲ ့စည္းပံု အသစ္တခု သြင္းၾကတယ္။ ဂိုဏ္း ေထာက္၊ ဂိုဏ္းအုပ္၊ ဂိုဏ္ခ်ဳပ္နဲ ့ သာသနာပိုင္တို ့ပဲ။ ဒါဟာ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့၀န္ထမ္း မ်ားအတြင္း အာဏာစက္ ၀င္ေရာက္ႏိုင္ေအာင္ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားက အညွာတပ္လိုက္တာပဲ။
ဂိုဏ္းေထာက္၊ ဂိုဏ္းအုပ္၊ ဂိုဏ္ခ်ဳပ္တို ့ အဆင့္ဆင့္ ေျပာဆိုလို ့မရတာဆိုရင္ သာသနာပိုင္ က ေျပာၿပီး သာသနာပိုင္ေျပာမရတာဆုိရင္ ဘုရင္နဲ ့ မင္းမႈထမ္းမ်ားက အေရးယူၾကဖို ့ပဲ။ သည္လိုလုပ္တာ မသင့္ျမတ္ဘူး ျမင္စရာ မရွိသလိုျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲသည္သာသနာ ပိုင္ကို ဘုရင္ကခန္ ့ၿပီး ဂိုဏ္းခ်ဳပ္စတာေတြကို သာသနာပိုင္ခန္ ့တာပဲ။ ဘုရင္ဟာ ဗုဒၶ ဘာသာ သာသနာထဲမွာ သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ားရဲ့ ဘုရင္အျဖစ္ သာသနာပိုင္ခန္ ့ဖုိ ့ ဘယ္က အခြင့္အာဏာရသလဲ။ သည္အေမးအတြက္ အေျဖမရွိတာဟာ မသင့္ျမတ္ ေၾကာင္း ထင္ရွားေစတာပဲ။
ဘုရင္ဟာ သာသနာပိုင္အျဖစ္ သင့္ျမတ္သူကိုသာ ခန္ ့မွာပါလို ့ ေလ်ာ့ေလ်ာ့ေပါ့ေပါ့ စဥ္း စားရင္ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ သည္စဥ္းစားတဲ့အတိုင္း ဟုတ္ေကာင္းလည္း ဟုတ္မယ္။ ဟုတ္ ေကာင္းမွလည္း ဟုတ္မွာပဲ။ ဟုတ္ခ်င္ဟုတ္၊ မဟုတ္ခ်င္ေန သူ ့မွာခန္ ့ပိုင္ခြင့္ ဘယ္ကမွရ ထားတာ မဟုတ္တာပဲ။ သည္လို ဘုရင္က သာသနာအတြင္းကို သာသနာပိုင္ ဆြဲခန္ ့ လိုက္တာဟာ ဘုရင့္အာဏာစက္ကို သာသနာ့အတြင္း ၀င္ေရာက္ႏိုင္ေအာင္ သြင္းလိုက္ တာပဲ ျဖစ္တယ္။
သည္လို သာသနာအတြင္း ဘုရင့္အာဏာမသြင္းရင္ သာသနာတြင္း အျငင္းပြားတာေတြ အတြက္ သာသနာပ်က္မွာကို မလိုလားလို ့ အာဏာသြင္းရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း အေကာင္းျမင္ စရာလည္း ရွိတယ္။ ဒါလည္း မဟုတ္တာပဲျဖစ္တယ္။ သာသနာဟာ ဓမၼစက္လည္ပတ္မႈပဲ။ ဓမၼစက္ လည္ပတ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၾကသူ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြမွာ ၀ိ၀ါဒေတြ ရွိႏိုင္ေပ မယ့္ ဒါကို ေျဖရွင္းနည္းမရွိတာမွ မဟုတ္တာပဲ။ သည္ရွင္းနည္းေတြနဲ ့ ရွင္းလို ့မလင္းဘူး ဆုိရင္ ဒါကေလးမွ မရွင္းႏိုင္သူေတြဟာ ဓမၼစက္လွည့္လို ့ မရႏိုင္သူေတြပဲ ျဖစ္ရမယ္။ ဓမၼ စက္မလွည့္ႏိုင္သူေတြ ပ်က္မွာကို မပ်က္ေအာင္ ထိန္းစရာ ဘာလိုသလဲ။ စားစရာဟာ သိုးပုပ္ေနလို ့ စားစရာ့တာ၀န္ကို မယူႏိုင္ေတာ့ဘူးဆုိရင္ စားစရာထည့္တဲ့ ပန္းကန္ သန္ ့ သန္ ့ကေလးငဲ့ၿပီး စြန္ ့စရာေတြ ပစ္တဲ့ေနရာ၊ မပစ္ႏိုင္ျဖစ္ေနဖို ့ မရွိဘူး မဟုတ္လား။ သည္လိုပဲ သေဘာထားရမွာ ျဖစ္တယ္။
ဓမၼစက္ လွည့္ႏိုင္သူေတြဟာ သူတို ့အတြင္း ျဖစ္ပြားတဲ့ ဓမၼစက္ မလွည့္ႏိုင္သူတခ်ဳိ ့နဲ ့ ျဖစ္တဲ့ ၀ိ၀ါဒမ်ဳိးေလာက္ကို ကိုယ္တိုင္ မေျဖရွင္းႏိုင္စရာ အလ်ဥ္းပဲ မရွိႏိုင္ၾကဘူး။ ဗုဒၶ ဘာသာ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြဟာ အစည္းအေ၀းေျမာက္တဲ့ အစည္းအေ၀းက ဓမၼစက္ လည္ပတ္ေအာင္ ညွိႏိႈင္းၿပီး ဘယ္အျငင္းပြားမႈ၊ ၀ိ၀ါဒ စြပ္စြဲမႈ အယူ၀ါဒေတြျဖစ္ျဖစ္ ညီညြတ္ ေစႏိုင္ၾကတာပဲ။ သည္လိုျဖစ္ေပမယ့္ ဗုဒၵဘာသာ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြဟာ ဓမၼစက္လွည့္ ႏိုင္သူေတြ မဟုတ္ေတာ့ရင္ ဘယ္၀န္ထမ္း အစည္းအေ၀းကမွ ညီညြတ္ေစတာကို မျဖစ္ေစ ႏိုင္ၾကေတာ့ဘူးေပါ့။
သည္ေတာ့ သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ားအတြင္း အျငင္းပြားမႈ ၀ိ၀ါဒစြပ္စြဲမႈ အႏု၀ါဒမ်ားကို ညီညြတ္ေစဖို ့ အာဏာစက္ကို ဆြဲသြင္းရေတာ့တာပဲ။ သည္လုိသြင္းတဲ့အခါ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြက ဂိုဏ္းေထာက္၊ တိုက္အုပ္၊ ဂိုဏ္းခ်ဳပ္နဲ ့သာသနာပိုင္ကို ခန္ ့ၿပီး အာဏာ စက္ကို သာသနာအတြင္းသြင္းတာ မဟုတ္ဘဲ၊ ဘုရင္က ခန္ ့ၿပီး အာဏာ၀င္လာတာပဲ။
ဘုရင္ဘက္က ျမင္ၾကည့္ရင္ သည္လိုလုပ္တာမွန္ကန္တာပဲ။ ဗုဒၶသာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ားဟာ ဓမၼစက္သာ ပ်က္ေနေပမယ့္ အျခားအား အစြမ္းေတြ အမ်ားအျပားကို ပိုင္ဆိုင္ၾကသူမ်ား ျဖစ္တယ္။ အေတြ ့အႀကံဳ ဗဟုသုတေတြကို အမ်ားဆံုး လိုက္စားခြင့္ရၿပီး ျပည္သူရဲ့ ဦးထိပ္ ရြက္ ပန္ဆင္ခံရသူလည္း ျဖစ္ေနတယ္ မဟုတ္လား။ သူတို ့ရဲ့ ပညာဗဟုသုတေတြကို ျပည္ သူအမ်ားထံ ျပန္ ့ပြားဖို ့အတြက္ သူတို ့ကိုပဲ အသံုးခ်ရလိမ့္မယ္။ ၿပီးေတာ့ ျပည္သူေတြ ခုိး ဆုိး ပုန္ကန္ ျခားနားတာေတြ မလုပ္ဘို ့အတြက္လည္း သူတို ့ အဆံုးအမၾသဇာဟာ အသံုး က်တာေတြပဲ။ သည္ေတာ့ သူတို ့ကို ေပ်ာက္ပ်က္လြင့္ႀကဲသြားမွာကို မျဖစ္ေစခ်င္ရဘူး ေပါ့။
ဘုရင္ေတြမွာ ဓါးလွံေလးျမွား လက္နက္တပ္ဖြဲ ့ ေတြနဲ ့ တိုင္းျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ထားႏိုင္တဲ့ အာဏာရွိၾကေပမယ့္ အာဏာဟာ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာပဲ ဖိႏိုင္မယ္။ လူဟာ ရုပ္ခ်ည္းရွိတာမဟုတ္ဘဲ စိတ္လည္းရွိတာဆိုေတာ့ စိတ္ဖိႏိုင္တာ မရွိ လ်င္ အၿမဲတမ္း ဓါးလွံေလးျမွား လက္နက္တပ္ဖြဲ ့ေတြ သံုးေနရမွာျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ မလို လားအပ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ပညာဗဟုသုတေတြ ေလ့လာဆည္းပူးၿပီး တိုင္းျပည္ကို ျဖန္ ့ေ၀ ဆံုးမေနသူမ်ား ေမြးထားရမယ္။ ၀န္ႀကီး၊ အမတ္ႀကီးမ်ားကို အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာအတြက္ ေမြး ျမဴထားရတဲ့အလား ျဖစ္တယ္။
သည္လုိ အသံုးက်လို ့ အသံုးခ်ဖို ့ ေမြးျမဴထားရင္ သူတို ့ကို ကိုယ့္အာဏာစက္ေအာက္ အေရာက္သြင္းမွ ျဖစ္မယ္ဆိုတာ ဘုရင္မ်ား စိတ္မကူးလို ့ မျဖစ္ဘူး။ အမႈိက္ကစ ျပႆာဒ္ မီးေလာင္တယ္ ဆိုတဲ့စကား ရွိတာပဲ။ သာသနာ့၀န္ထမ္းအခ်င္းခ်င္းရဲ့ မေျဖရွင္းႏိုင္တဲ့ ျငင္းခံုမႈျပႆနာဟာ ျပည္သူအမ်ားရဲ့ ျငင္းခံုမႈျပႆနာ ျဖစ္လာႏိုင္တယ္။ ျပည္သူ ့ ျပႆနာဟာ နန္းတြင္း ျပႆနာျဖစ္ၿပီး ရာဇပလႅင္ကို လႈပ္ေစႏိုင္တာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ သာသ နာတြင္းက အာဏာစက္ကို ဘုရင္က ခ်ဳပ္ကိုင္ လိုက္တာပဲ။
ဘုရင္က မခ်ဳပ္ကိုင္ဘဲ သာသနာ့၀န္ထမ္း ေအာက္ေျခက အဆင့္ဆင့္တက္ၿပီး အာဏာထူ ေထာင္တာကို လႊတ္ထားရင္ တေန ့မွာ သူတို ့ထူေထာင္ထားတဲ့ အာဏာဟာ ဘုရင့္ အာဏာကို ယွဥ္မလာဘူး မေျပာႏိုင္ေအာင္ ရွိမယ္။ တိုင္းျပည္ႀကီး တခုအတြင္းမွာ တိုင္းျပည္ငယ္တခု အတည္ေဆာက္ခံသလို ျဖစ္စရာရွိတာပဲ။ သည္ေတာ့ ဘုရင္ကလည္း သူ ့အာဏာကို သာသနာအတြင္း၀င္ေအာင္ သြင္းတာပဲ။
သည္လို သာသနာ၀န္ထမ္းမ်ားအတြင္း အာဏာအသြင္းခံရတာဟာ ဘုရင္မ်ားရဲ့ ေလာ္လီ ခ်က္မဟုတ္ဘဲ သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ားရဲ့ ကုိယ္တာ၀န္ျဖစ္တဲ့ ဓမၼစက္လည္ပတ္တဲ့တာ၀န္ ေပ်ာက္ၿပီး လူမႈနယ္ပယ္ဘက္ ေရာက္သြားတာေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္တာကို ေတြ ့ရမယ္။
ပုဂံ၊ ျမင္စိုင္း၊ စစ္ကိုင္း၊ ပင္ယ၊ အင္း၀၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္မ်ားက သာသနာ့ ၀န္ထမ္းမ်ားရဲ့ ေျခရာ လက္ရာမ်ားၾကည့္ရင္ သိႏိုင္တယ္။
အဲသည္ေခတ္ဟာ စာေပအေရးအသားေတြ ထြန္းကာေနၿပီျဖစ္တဲ့ ေခတ္ေတြပဲ။ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းဟာ စာေပအေရးအသားနဲ ့ အလြန္ဆက္စပ္သူမ်ားပဲ။ ဒါေၾကာင့္ စာေပေတြ အမ်ားအျပားကို အဲသည္ေခတ္မ်ားက သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ား ေရးခၽြတ္ျပဳစုခဲ့ၾကတာပဲ။ အဲ သည္ စာေပေတြထဲမွာ ဓမၼစက္လည္ပတ္မႈဆိုင္ရာ စာေပဟာ အဲသည္ေခတ္ေတြမွာ ျပဳစုခဲ့ ၾကတဲ့ စာေပေတြရဲ့ မဆိုစေလာက္ ရာႏႈန္းပဲ ျဖစ္စရာရွိတာေတြ ့ရတယ္။ အဲဒါေတာင္ တကယ္တမ္း ဓမၼစက္လည္ပတ္မႈ ဆိုင္ရာ ဟုတ္ၾကဖို ့ မလြယ္ေအာင္ရွိတယ္။ ပရမတ္ ဆိုင္ရာ ေကာက္ျပခ်က္ တခ်ဳိ ့ နဲ ့ ပါဠိကို ျမန္မာျပန္ၾကတာ။ အဲသည္ပါဠိကို ဆိုလိုခ်က္ျပ ၾကတာေတြပဲ။
ဗုဒၶသာသနာတြင္း အာဏာစက္၀င္လာပံု
Labels:
ဗုဒၶ ဘုရား သာသနာႏွင့္ ျမန္မာျပည္