ျမန္မာျပည္ႏွင့္ ဗုဒၶသာသနာ

သီရိလကၤာမွာ စာေပေပၚမွတ္တမ္းတင္ၾကတဲ့ စာေတြဟာ တင္ထားတဲ့အတိုင္း အေရြ ့အလ်ား ေနာက္ထပ္မျဖစ္ေတာ့ တာ ေတြ ့ရတယ္။ ထိုင္း၊ ေလာ၊ ကေမၻာဒီယားနဲ ့ ျမန္မာတို ့ဆီ သည္စာေတြ ျပန္ ့ပြားလာတာလည္း သည္ႏိုင္ငံေတြ မွာ ရွိတာေတြကို သည္ေန ့ တုိက္ၾကည့္ေတာ့ တူေနတယ္ ေျပာရတဲ့အျဖစ္ရွိတာ ေတြ ့ရလို ့ပဲ။

သည္ႏိုင္ငံမွာ ရွိၾကတဲ့ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြဟာ သီရိလကၤာက ေရြ ့လ်ားလာတာ ဟုတ္ေကာင္းမွ ဟုတ္မွာ ျဖစ္ေပမယ့္ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြလက္ေရာက္ေနတဲ့ စာေတြကေတာ့ သီရိလကၤာက ေရြ ့လ်ားလာတာေတြပဲ။ ျမန္မာႏိုင္ငံကို သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြ ေရာက္ေနတာေတာ့ နည္းနည္းေစာေစာကလို ့သိရတယ္။ ဣႏိၵယ၊ ဘဂၤလား ဘက္က ဆင့္ပြားေရာက္လာတဲ့ပံု ရွိတယ္။ မဟာယာနေရာ ေထရ၀ါဒပါ ေရာက္ေနၾကတဲ့ပံုပဲ။ ရခိုင္၊ ပ်ဴ၊ မြန္ေတြ ကိုယ့္မင္း ကိုယ့္ခ်င္းနဲ ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေနၾကစဥ္ ကတည္းကပဲ။

သာသနာ ၁၆၀၀ ႏွစ္ေလာက္မွာ ပုဂံက အေနာ္ရထာက အားလံုးကိုစုစည္းၿပီး မင္းလုပ္အုပ္ခ်ဳပ္လာတယ္။ အဲသည္ အခ်ိန္က မြန္၊ ရခိုင္ တို ့ဘက္မွာ သာသနာဟာ ေထရ၀ါဒေတြပဲ ရွိပံုပဲ။ ပုဂံမွာေတာ့ မဟာယာနေတြပဲ လႊမ္းမိုးၾက တယ္။

သည္ေနရာမွာ ေထရ၀ါဒနဲ ့ မဟာယာနရဲ့ ျခားနားခ်က္ကို ျမင္ၾကည့္ရမယ္။ ေထရ၀ါဒဟာ ဗုဒၶေဟာခဲ့တဲ့ သေဘာ တရားေတြ မေပ်ာက္မရွေအာင္ ေလ့လာေနၿပီး အက်င့္အျဖစ္နဲ ့ ၀ိနယကို လိုက္နာေနၾကၿပီး လူသားဦးေဆာင္မႈေပး တာ ေတြ ့ရတယ္။

မဟာယာနကေတာ့ ဗုဒၶဘုရား ညႊန္ျပတယ္ဆိုတာေတြနဲ ့ညီတဲ့ လက္ေတြ ့လုပ္ငန္း လုပ္တာေတြကို လိုက္နာ ေနၾကၿပီး လူ ့ေလာက ဦးေဆာင္မႈ ေပးေနၾကတယ္။

တနည္းေျပာရရင္ ေထရ၀ါဒက ဗုဒၶဘုရားေဟာေျပာခ်က္ေတြကို လူေတြအား ေဟာေျပာေပးတယ္။ မဟာယာနက ဘုရားရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားပါတဲ့ လူ ့လုပ္ငန္းေတြ ညႊန္ျပေပးတယ္။

ႏွစ္ဦးလံုးရဲ့ လုပ္ရပ္ဟာ ေကာင္းၾကတာခ်ည္း ျဖစ္ေပမယ့္ အရိယသစၥာ အသည္းႏွလံုးမရွိေတာ့တဲ့ သေဘာတရားကို ေဆာင္ရြက္ၾကတာျဖစ္လို ့ ႏွစ္ဦးလံုးပဲ အက်ဳိးမ်ားၾကပါဘူး။

ရခိုင္၊ မြန္နဲ ့ ရွမ္း၊ ကခ်င္ … အစစေတြ ပုဂံေအာက္ေရာက္ၾကရတာဟာ အေနာ္ရထာနဲ ့ သူ ့လူေတြရဲ့ စစ္ေရး စြမ္းရည္ ေၾကာင့္လို ့ ေျပာရမွာျဖစ္ေပမယ့္ သည္လိုစြမ္းရည္ ရွိရျခင္းရဲ့ အေၾကာင္းကို မေရတြက္ဘဲထားရင္ ျပည့္စံုမွာ မဟုတ္တာပဲ။

လူ ့စြမ္းရည္သိဖို ့မွာ အဲသည္လူေတြကို ဘာက ဦးေဆာင္ေပေနသလဲ သိဖို ့ဟာ အေရးႀကီးတာပဲ။ အဲသည္ဦးေဆာင္ မႈေပးတဲ့ လုပ္ငန္းဟာ အပ်င္းေျပေလာက္ လုပ္ေနၾကတာ မဟုတ္ၾကဘူး။ လူ ့ပံုပန္းကို ဖန္တီးေနၾကတာေတြပဲ ျဖစ္ၾကတယ္။

ပုဂံ အရည္းသာသနာ့၀န္ထမ္းေတြရဲ့ ေက်ာင္းသင္ၾကားခ်က္ေတြဟာ လူစြမ္းလူစကို ထက္ေစ၊ ေျပာင္ေစလိမ့္မယ္။ တိုက္ခိုက္ေရး ပညာ၊ က်န္းမာေရး ပညာ၊ တီးမႈတ္ ကခုန္ အႏုပညာ၊ ေ၀ဒပညာ အစစေတြဟာ လူစြမ္းလူူစ ထက္ေစ တာေတြပဲ။

သည္လို ပညာေတြ သင္ၾကားေပးခံရသူနဲ ့ မခံရသူ သည္ႏွစ္စုယွဥ္ရင္ မခံရသူဟာ ရႈံးရမွာပဲေပါ့။ ပုဂံအေနာ္ရထာရဲ ့ ေအာင္ပြဲဟာ အရည္းေတြရဲ့ ေအာင္ပြဲလို ့ေျပာရင္ ႏိုင္မွာပဲ။ အေနာ္ရထာက ပုဂံအင္ပါယာ ေထာင္ၿပီးေနာက္မွာ ေထရ၀ါဒ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြကို ပုဂံမွာေနရာေပးၿပီး အရည္းေတြ ကို ေထရ၀ါဒ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြအတိုင္း ေနေစတယ္။ မေနလိုသူကို မင္းမႈထမ္းေနရာ ေတြ ယူေစတယ္။ သည္လိုနဲ ့ ဗမာျပည္ မဟာယာန သာသနာ ၀န္ထမ္းေလာကကို နိဂံုး ခ်ဳပ္ေစခဲ့တယ္။

အရည္းေတြဟာ ေထရ၀ါဒသာသနာ့၀န္ထမ္းအျဖစ္ ခံယူၾကေပမယ့္ ပင္ကိုအေလ့အက်င့္ မ်ားကို ေထရ၀ါဒသာသနာ့၀န္ထမ္း အျဖစ္ အတြင္းထဲ အေရာက္ ယူေဆာင္လာၾကတာ ေတြ ့ရတယ္။ ေဗဒင္၊ ဟူးရား၊ ေဆး၀ါး၊ ကိုယ္ခံ … အစစပညာေတြပဲ။ ေနာင္အခါမွာ ဒါေတြ ေဆာင္ရြက္တဲ့ ေထရ၀ါဒ သာသနာ့၀န္ထမ္းဂိုဏ္းကို ပြဲေက်ာင္းေထရ၀ါဒ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းလို ့သိၾကရတယ္။ ဗမာမင္းဆက္ အားလံုးထဲမွာ ေနာက္ဆံုးတဆက္ပဲ ပြဲေက်ာင္း အရုပ္သိမ္းခံရတယ္ ေျပာရမယ္။ ဒါလည္း အဲသည္ ဗမာမင္းက အထက္ဗမာျပည္ပဲ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ျဖစ္ေတာ့ အေအာက္ဗမာျပည္မွာ ပြဲေက်ာင္းသာသနာ အထြန္းကား မပ်က္ၾက ဘူးပဲ။ ေဗဒင္၊ ဟူးရား၊ ေဆး၀ါး၊ ကိုယ္ခံနဲ ့ တီးမႈတ္ကခုန္ … အစစပညာေတြ သင္ၾကား ေပးလွ်က္ပဲ ရွိၾကတာ ေတြ ့ႏိုင္တယ္။

ဗမာျပည္ လြတ္လပ္ၿပီးခ်ိန္မွာေတာ့ဒီမိုကေရစီ စနစ္နဲ ့အုပ္ခ်ဳပ္လာတယ္။ အဲသည္အခ်ိန္ မွာ အုပ္ခ်ဳပ္သူဟာ တိုင္းျပည္ရဲ့ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး … အစစေတြကို ၀န္ႀကီးဌာနေတြ ထားၿပီး တာ၀န္ယူစ ျပဳလာရတယ္။ ႏွစ္အနည္းငယ္ေလာက္ ရလာတဲ့အခါ ရြာေတြမွာ ပညာသင္ေက်ာင္းေတြ ဖြင့္လာၾကတယ္။ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြရဲ့ ေက်ာင္းနဲ ့ တြဲတာတြဲ၊ ကြဲတာကြဲပဲ။ တြဲတြဲ ကြဲကြဲ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြ ပညာသင္ၾကားေပးရမႈေတာ့ ေလ်ာ့နည္း သြားတာ အေသအခ်ာပဲ။ အခိ်န္ရလာေတာ့ ပညာသင္ၾကားေပးရမႈ မရွိသေလာက္ နည္းသြားတယ္။

ဘုန္းႀကီးၾသဇာႏွင့္ ဗမာျပည္သူ
ဒါေပမယ့္ ဗမာျပည္မွာ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြရဲ့ အရွိန္ အေစာ္ဟာ ေလ်ာ့မက်ေသးပါဘူး။ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြကို ဗမာေတြက ဘုန္းႀကီးလို ့ ေခၚေ၀ၚသံုးႏႈန္းၾကတယ္။ သည္ အေခၚအေ၀ၚဟာ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ မင္းလုပ္သူကို သူ ့ေမာင္းမ၊ မိဘုရား … စသူေတြက ေခၚတဲ့ ေ၀ါဟာရလုိ ့သိရတယ္။ဘုန္းႀကီးဟာ တိုင္းျပည္ရဲ့ ဆရာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ လို ့လည္း ေခၚၾကရတယ္။

တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ဘုရင္ကအစ တိုင္းျပည္ရွိ လူေတြအားလံုးဟာ ဘုန္းႀကီးရဲ့ ရိုက္ပုတ္ ကန္ေက်ာက္ ေငါက္၊ ႀကိမ္း၀ါးခံလာသူေတြခ်ည္း ျဖစ္ေတာ့ ဘုန္းႀကီးဟာ လူအားလံုးရဲ့ ငယ္ႏိုင္ေတြပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဘုန္းႀကီးဟာ တိုင္းျပည္မွာ ၾသဇာအရွိဆံုးသူပဲ။ မင္းကေတာ့ အာဏာအရွိဆံုးေပါ့။

ဘုန္းႀကီးမွာ ၾသဇာရွိဖို ့ အခ်က္(၅)ခ်က္ ရွိတာ ေတြ ့ရတယ္။ ဘုန္းႀကီးဟာ ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ ျဖစ္တယ္။ ေနာက္ ပညာေရးမွာလည္း တာ၀န္ခံျဖစ္တယ္။ ၿပီးေတာ့လည္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွာလည္း စြက္ဖက္ခြင့္ရွိသူ ျဖစ္တယ္။ ေနာက္ဆံုးအေနနဲ ့အဖြဲ ့အစည္း အေပါင္းအေရာင္းကလည္း စည္းလံုးညီညာ ေတာင့္တင္းတယ္။ အပိုအျဖစ္ ေျပာရင္ အိမ္ေထာင္သားမယား အတုပ္အေႏွာင္က လြတ္လပ္သူျဖစ္တာလည္း ထည့္ရမွာပဲ။

ဒါေၾကာင့္ ဗမာျပည္သူေတြဟာ ဘုန္းႀကီးမ်ားရဲ့ ႀကိမ္း၀ါး ဆူေငါက္ ကန္ေၾကာက္ရိုက္ပုတ္ခံ ၾကရတာက မလြတ္ၾကတာပဲ။ သည္ေန ့လူေတြဟာ ဘုန္းႀကီးပညာေရးေအာက္က ထြက္တယ္ ဆိုေသာ္မွ က်န္တဲ့အရာေတြနဲ ့ၿငိလွ်က္ပဲ ရွိတာ ေတြ ့ရတယ္။ က်န္းမာေရးက လည္း တ၀က္တပ်က္ မွီခိုဆဲပဲ။ ဘာသာေရးလည္း အစိတ္အပိုင္း အေတာ္မ်ားမ်ားအထိ မွီခိုဆဲပဲ။ ၾသဇာလည္း သည္လိုပါပဲ။

အကန္အေၾကာက္ အဆူအေငါက္က လြတ္ၿပီဆုိေသာ္မွ ကိုယ္လြတ္ေပမယ့္ ကိုယ္အေပါင္း အေရာင္းနဲ ့ မိဘ ဘိုးဘြားေတြက ခံလာခဲ့ၾကရသူေတြခ်ည္းေလာက္ ျဖစ္ၾကမယ္။ သည္ေတာ့ သူတုိ ့ ၾသဇာဟာ ေရွးကေလာက္ မရွိေပမယ့္ ရွိၿမဲပဲေပါ့။

ဗမာျပည္ေရာက္ေနတဲ့ သာသနာဟာ အဲသည္ဗမာျပည္က ျပည္သူျပည္သားေတြရဲ့ ပံုပန္း ေတြကို ဖန္တီးေပးေနတဲ့ လက္သည္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ဗမာလူသားေတြရဲ့ ဦးေႏွာက္ဟာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶ ဘာသာပဲ။ ဗမာျပည္ကလူေတြရဲ့ အေကာင္းအဆိုး အယုတ္အျမတ္ဟာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာရဲ့ ပံုအတိုင္းပဲ ရွိရမယ္။ ဗမာျပည္သူေတြဟာ ကြန္ပ်ဴတာတလံုး ျဖစ္တယ္ဆိုရင္ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶသာသနာဟာ အဲသည္ ကြန္ပ်ဴတာရဲ့ ေဆာ့၀ဲပဲ။ ေဆာ့၀ဲ ရွိသ ေလာက္ ဒီကြန္ပ်ဴတာ အလုပ္လုပ္လိမ့္မယ္။ ဗမာျပည္သူေတြလည္း ေထရ၀ါဒသာသနာ ရွိသေလာက္ပဲ ေတြးေခၚ၊ ေျပာဆို၊ ျပဳမူ ေဆာင္ရြက္ၾကလိမ့္မယ္။

ဗမာျပည္သူေတြရဲ့ျဖစ္ရပ္ သမိုင္းဟာ ဖုတ္သူရဲ ပူး၀င္စီးနင္းတာ ခံေနရသလိုမ်ဳိး ေတြ ့ ရတယ္။ အငတ္ငတ္ အျပတ္ျပတ္၊ အခ်ဳိ ့ခ်ဳိ ့အငဲ့ငဲ့ ဒယီးဒယိုင္ ေျခေျမွာက္လက္ေျမွာက္ မလွမပ၊ မတည္မၿငိမ္ႀကီးပဲ။ အဲဒါ အခုေခတ္မွပဲ မဟုတ္ဘဲ ပုဂံ၊ ျမင္စိုင္း၊ စစ္ကိုင္း၊ ပင္းယ၊ အင္း၀၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေတြနဲ ့ အဂၤလိပ္ေခတ္ လြတ္လပ္ၿပီး ေခတ္ေတြမွာလည္း သည္ နဲ ့မျခားပဲ။ မာနေတြႀကီးၾက၊ ေဒါသေတြႀကီးၾက၊ မနာလို ၀န္တို မိစၦာေတြလည္း ပြားၾကနဲ ့ ေပါ့။

အခ်င္းခ်င္းေတြသတ္၊ အခ်င္းခ်င္း မယားေတြမွား၊ အဂတိတရားေတြနဲ ့ ေဖာက္ျပန္၊ ကလိန္ဉာဏ္ေတြနဲ ့ ညစ္ၾကယ္၊ ပ်က္စီးဖြယ္ေတြ ဆည္းပူး၊ အရႈးတိုင္းျပည္ကလူ ဆိုရင္ လည္း သည္ထက္ပိုမွာမွ မဟုတ္တာပဲ။ ဂူတခုထဲ ျခေသ့ၤႏွစ္ေကာင္ မေအာင္းဘူး ဆိုတာလို အိမ္တအိမ္မွာ လင္ကႏိုင္ရင္ မယားက လက္ႏွီးစုတ္၊ မယားကႏိုင္ရင္လည္း လင္ကငုတ္တုတ္ထဲကပဲ။ အိမ္ေရးရာေရး ရပ္ရြာ ႏိုင္ငံအေရးမွာလည္း ညီဖို ့ ညွိလို ့မရၾက ဘူး။ ရႈံးရင္သာ ညွိခ်င္ၿပီး ႏိုင္သူက အညွိမခံႏိုင္လို ့ပဲ။

တျခားႏိုင္ငံက လူေတြလည္း သည္လိုပဲဆိုရင္ အဲဒါေတာ့ မေျပာတတ္ဘူးလို ့ ေျပာရမွာပဲ။ သည္သာသနာေအာက္က လူေတြ သည္လိုျဖစ္ေနတာနဲ ့ သည္သာသနာနဲ ့ ဘယ္လို ဆက္စပ္တယ္ ဆိုတာ ၾကည့္လို ့ ေတြ ့ရတာ ေျပာတာ ျဖစ္လို ့ပဲ။ တျခားက လူေတြ သည္လိုပဲ ျဖစ္ေနတယ္ ဆိုရင္လည္း သူတို ့ကို လမ္းညႊန္ျပေနတဲ့ သာသနာဟာ သည္လို ျဖစ္ေနလို ့ပဲလို ့ ဆက္စပ္ရမွာပဲ။

Website counter

Back to TOP