ယေန ့ဗုဒၶသာသနာ၏ အရည္အေသြး

စိစစ္ႏိုင္သူက ဘာေၾကာင့္ သည္လိုျဖစ္ရတာလဲ စိစစ္ရမယ္။ ဗုဒၶသာသနာဟာ အရိယ သစၥာ ဦးေႏွာက္ မပါေတာ့ဘဲ လႈပ္ရွားေနတာကို ေတြ ့ရမယ္။ ဦးေႏွာက္မဲ့ လႈပ္ရွားမႈဟာ ဖုတ္သရဲ လႈပ္ရွားမႈပဲ။ ဒါေၾကာင့္ လူေတြရဲ့ လႈပ္ရွားမႈေတြဟာ ဖုတ္သရဲ ပူး၀င္ခံထားရသူ ေတြရဲ့ လႈပ္ရွားမႈေတြ ျဖစ္ေနၾကတာပဲ။

သမိုင္းနဲ ့ခ်ီၿပီး ၾကည့္ရင္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဦးေရေတြသာ ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံမွာ မ်ားလာေကာင္း လာမယ္။ အဲသည္ ႏိုင္ငံရဲ့ ႏိုင္ငံသူ ႏိုင္ငံသားတုိ ့ဘ၀ဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မဟုတ္သူမ်ားရဲ့ ဘ၀ႏွင့္ ထူးမျခားနားပဲ ျဖစ္တာ ေတြ ့ရမယ္။ ႏိုင္ငံရဲ့ လြတ္လပ္စြာ ျဖစ္ထြန္းမႈ၊ မျဖစ္ထြန္းမႈ ဟာ ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္ျခင္း၊ မျဖစ္ျခင္းနဲ ့ မသက္ဆိုင္ဘဲ အေၾကာင္းသင့္လို ့ ထေနာင္းပြင့္ၿပီး၊ မသင့္လို ့ မပြင့္ၾကတာ ဆိုတာလိုမ်ဳိး ျဖစ္ၾကတယ္။ ဗမာျပည္လည္း သည္အထဲကပဲေပါ့။

ဗုဒၶဘာသာရဲ့ တခုတည္းျဖစ္တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ဟာ … …
- လူေတြ ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ ဖန္တီးႏိုင္ၾကဖို ့၊ ဒါမွမဟုတ္
- လူေတြ အမွီခို ကင္းၾကဖို ့ ဒါမွမဟုတ္
- လူေတြ ၀ိမုတၱိျဖစ္ၾကဖို ့၊
- လြတ္လပ္စြာ ရွင္သန္ခြင့္ ရၾကဖို ့၊
- နိဗၺာန္ေရာက္ၾကဖို ့ ေတြပဲေပါ့။

သည္ေန ့ကမၻာမွာ ျဖန္ ့ေနတဲ့ ဗုဒၶဘာသာဟာ သည္ရည္ရြယ္ခ်က္ အေရာက္လွမ္းဖို ့ လမ္း မပါေတာ့ဘူးပဲ။ ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာလည္း သည္ဗုဒၶဘာသာပဲေပါ့။

ဒါေတြေၾကာင့္ ဗမာျပည္ဟာ ႏိုင္ထက္စီးနင္း၀ါဒ ဒါမွမဟုတ္ ႏိုင္ရာစား၀ါဒ လႊမ္းမိုးတဲ့ ႏိုင္ငံ ျဖစ္တယ္။ သည္အျဖစ္ဟာ သမိုင္းထဲက ျမန္မာႏိုင္ငံက အစပဲ။ သမိုင္းစတင္တဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံက အစျပဳေျပာရင္ သည္ေန ့ျမန္မာျပည္ရဲ့ ၿခံစည္းရိုးကို ခတ္ခဲ့တဲ့ ပုဂံအေနာ္ရထာက စေျပာရမွာပဲ။

အေနာ္ရထာဟာ ဗုဒၶဘုရား ရွိစဥ္က ဘုရင္မ်ားနဲ ့မျခားဘဲ ျဖစ္မယ္။ လက္ရုံးရည္နဲ ့ အုပ္ခ်ဳပ္သူပဲေပါ့။ သည္ေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ အာဏာဟာ သူ ့အာဏာပဲ ျဖစ္မယ္။ သူဟာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶသာသနာကို ပုဂံယူလာၿပီး ပုဂံမွာ ရွိရင္း မဟာယာန ဗုဒၶသာသနာ၀င္ အရည္း ေတြကို ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ အတြင္း သြင္းၿပီး သာသနာ တခုတည္ျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သူ ျဖစ္တယ္။

ပုဂံမွာ ေရွးကရွိခဲ့တဲ့ အရည္းေတြဟာမဟာယာန ဗုဒၶဘာသာပီပီ လူမႈ လုပ္ငန္းခပ္သိမ္းကို ဦးေဆာင္လမ္းညႊန္မႈေပးေနၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကတယ္။ လူမ်ား က်န္းမာေရး၊ ေဖ်ာ္ေျဖေရး၊ ေနေရးထိုင္ေရး၊ တိုက္ခိုက္ေရး၊ ခုခံေရး … အစစ အေရးမ်ားအတြက္ ဦးေဆာင္မႈေပးေန ၾကသူမ်ား ျဖစ္ၾကတယ္။ သည္ေတာ့ သူတို ့ဟာ လူမ်ားနဲ ့ ေရာေထြးေနၾကရမွာ မလြဲေပါ့။ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာာ အေနအထားကေတာ့ သည္လို ရွိေကာင္းမွ ရွိမယ္။ ေခတ္အေလွ်ာက္ အနည္းအပါး ရွိေကာင္းလည္း ရွိေနမလား ေတြးေလာက္တာလည္း ေတြ ့ရတယ္။

ဗုဒၶဘုရားလက္ထက္က ဗုဒၶသာသနာဟာ လူမႈဘ၀မ်ားနဲ ့ သီးျခားျဖစ္တယ္။ ဗုဒၶသာသနာ ၀င္ေတြဟာ ေတာမွာပဲေနၾကၿပီး လူမ်ားက ၿမိဳ ့နဲ ့ရြာေတြမွာ ေနၾကတာပဲ။ သာသနာ၀င္မ်ား က ပစၥည္းေလးမ်ဳိး လိုတဲ့အခါမွာလည္း လူမ်ားထံကပ္ၾကၿပီး လူမ်ားကို ဗုဒၶဘုရား ေဟာေျပာခ်က္မ်ားနဲ ့ ဆံုးမေပးၾကတာေတြ လုပ္တာ ကိုယ့္ေနရာ ကိုယ္ေနၾကတာပဲ။

အရည္းနဲ ့အေရာခံရၿပီး အရည္းမ်ားကို ဆည္းကပ္ခဲ့ၾကတဲ့ ပုဂံသူ ပုဂံသားရဲ့ အကိုးကြယ္ကို ခံရတဲ့ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ၀င္မ်ားရဲ့ ဘ၀ဟာ ေ၀ဖန္ၾကည့္ရင္ မသိႏိုင္စရာ မရွိေတာ့ဘူးေပါ့။ ပုဂံသမိုင္းထဲက ပံသကူဆရာေတာ္၊ စႀကိဳသူျမတ္ဆရာေတာ္၊ ေပါင္ေလာင္ရွင္ကႆပဆရာေတာ္ … အစစ ဆရာေတာ္ေတြက အရည္း အေငြ ့အသက္ ေတြ ရေနတဲ့ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶသာသနာ၀င္ေတြ အျဖစ္ေတြ ့ႏိုင္တာေတြပဲ။ ပင္းယ၊ အင္း၀၊ ကုန္းေဘာင္တို ့ ေခတ္ေတြမွာ ပြဲေက်ာင္းေတြ အျဖစ္ ရပ္တည္ေနၾကၿပီပဲ။ ပြဲေက်ာင္းေတြ ဟာ အရည္းတို ့ စနစ္တက် အားလံုးကို သင္ၾကားေပးေနခဲ့ၾကၿပီ။

သခ်ၤာ၊ ေဗဒင္၊ ရာဇ၀င္၊ နီတိ၊ စာေရး … အစစ ၀ိဇၨႇာပညာရပ္မ်ားႏွင့္ က်န္းမာေရး ေဆး၀ါး အတတ္၊ ဒုတ္ဓားလွံ ေလးအတတ္၊ ဆင္စီး၊ ျမင္းစီး အတတ္ … အစစ သိပၸပညာရပ္မ်ားကို ပြဲေက်ာင္းမ်ားက သင္ၾကားေပးၾကတာပဲ။ ဒါေတြေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့၀န္ထမ္း မ်ားဟာ တိုင္းျပည္ရဲ့ ဆရာေတာ္မ်ားေနရာမွာ ထားၿပီး အကိုးအစား ခံရသူမ်ား ျဖစ္ၾကတယ္။

ဘုရင္ဟာ တိုင္းျပည္ရဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ျဖစ္သလို သာသနာ့ ၀န္ထမ္းမ်ားက တိုင္းျပည္ရဲ့ ပညာ ရပ္မ်ားကိုသင္ၾကားေပးသူ ဆရာေတာ္မ်ားျဖစ္ၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သာသနာ့၀န္ထမ္းမ်ား ကို ဘုရင္ႏွင့္ျပည္သူက အေလးအျမတ္ပုဂၢိဳလ္မ်ားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳၾကရတယ္။

သာသနာ့ ၀န္ထမ္းမ်ားရဲ့ အေရအတြက္ကလည္း နည္းလွတာ မဟုတ္ဘူး။ ျပည္သူ တရာ မွာ တဦးက်ေလာက္ဆိုေတာ့ တိုင္းျပည္ရဲ့ တစ္ရာခိုင္ႏႈန္းလို ့ ေျပာရမယ္။ အဲဒါ သည္ေန ့ ေခတ္အထိ သည္ႏႈန္းအတိုင္း ရွိတာပဲ။

ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြဟာ ျပည္သူေတြရဲ့ ျမတ္ႏိုးပူေဇာ္မႈကို အျပည့္ရသူမ်ား ျဖစ္ၾကတယ္။ သည္ေနရာမွာ အထူး၀မ္းသာစရာ မဟုတ္တာတခ်က္ ေျပာရမယ္။ အဲဒါက ဗုဒၶသာသနာ့ ၀န္ထမ္းအျဖစ္ အျမတ္တႏိုး အပူေဇာ္ခံရတာ မဟုတ္တာပဲ။ အဲဒါ အမွန္ပဲ။ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းေတြဟာ ဗုဒၶသာသနာ့၀န္တာကို ထမ္းရြက္ဖို ့ သာသနာျဖစ္ တဲ့ အရိယသစၥာမ်ား သူတို ့ထံ မရွိၾကတာေၾကာင့္ပဲ။

သူတုိ ့ဟာ ၀ိနယေတြ အျပည့္လိုက္နာၾကမယ္၊ ဓမၼေတြ အဆင့္ဆင့္ သင္ေပးၾက၊ သင္ယူ ၾကတာေတြ လုပ္ၾကမယ္။ သင္ၾကားၿပီးတာေတြ အေပ်ာက္အရွေတြ မရွိေအာင္ ရြတ္ဖက္ ၾက၊ သရဇၥ်ာယ္ၾကတာေတြ လုပ္ၾကမယ္။ ဒါေတြဟာ သာသနာ့၀န္တာေတြလို ့ သူတုိ ့ယံု ၾကည္ၾကတယ္။ သူတို ့သိၾကတဲ့ အရိယဓမၼေတြဟာ သူတို ့ လက္လွမ္းမမီွရာ ေရာက္ေန တာသူတို ့ သိၾကတယ္။

သူတို ့သိၾကတဲ့ အရိယဓမၼဟာ သူတို ့ ကိုယ္ကို သူတို ့ မဟုတ္ဘူးလို ့ အသိေပးခ်က္ပဲ။ လူဟာ ကိုယ္ကိုယ္ကို ကိုယ့္ကိုယ္မဟုတ္ဘူးလို ့ သိလို ့ မျဖစ္တာပဲ။ အဲဒါ ျဖစ္လိုက္ရင္ လည္း မေတြး၀ံ့ေလာက္ေအာင္ ထိတ္လန္ ့ရလိမ့္မယ္။ ကိုယ့္ကိုယ္သာ ကိုယ့္ကိုယ္မဟုတ္ ဘူးဆိုရင္ ေလာကမွာ ေကာင္း၊ ဆိုး၊ ယုတ္၊ ျမတ္ ဘာမွ လိုက္နာ စရာ၊ မလိုက္နာစရာ မရွိ ျဖစ္ၿပီပဲ။ ကိုယ့္ကိုယ္အတြက္ မေကာင္းေရွာင္ရွား၊ အေကာင္းပြားလုပ္ၾကရတာ မဟုတ္လား။ အဲဒါေတြ ဘာမွ မရွိဘူးဆိုရင္ အေမွာင္ဆံုး သုည ထဲ ေရာက္မွာေပါ့။

သည္ေတာ့ ကိုယ့္ကိုယ္ေပ်ာက္မွာေၾကာက္ၿပီး သူတို ့သိတဲ့ အရိယာတရား ဆိုတာကို မ်ဳိမခ်ၾကဘဲ ပါးစပ္ထဲပဲ ငံုထားၾကတဲ့ တာ၀န္ကို ထမ္းၾကတယ္။ ေရာဂါေပ်ာက္ဖို ့ ေသာက္ ရတဲ့ ေဆးအမွန္ကုိ မ်ဳိမခ်ဘဲ ပါးစပ္ထဲငံုထားရင္ ေရာဂါမေပ်ာက္မွာ အေသအခ်ာပဲ။ ေရာဂါ ေပ်ာက္ဖို ့ ေဆးလို ့ညႊန္းထားေပမယ့္ အဆိပ္ျဖစ္တဲ့ ေဆးအမွားကို မ်ဳိခ်တာ မလုပ္ဘဲ ပါးစပ္ထဲ ငံုထားတဲ့ အတြက္ အဆိပ္သင့္ၿပီး ပ်က္စီးရတဲ့ အျဖစ္ကေတာ့ လြတ္တာပဲ။ ဒါေပ မယ့္ မေသတာပဲရွိမယ္။ ေရာဂါေတာ့ မေပ်ာက္ဘူး။

ဒါေၾကာင့္ သူတို ့ဟာ သာသနာ့၀န္ ထမ္းေနရေပမယ့္ လာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ၊ ဒိဌိ .. အစစေတြ ႀကီးၾကတဲ့ ကံနဲ ့၀ိပါက္ေတြရဲ့ ပ်က္စီးဆိုး၀ါးတာေတြမသိျမင္ဘဲ၊ ဒါေတြ မျဖစ္ဖို ့ ေခါင္းပါးတာေတြ ဘယ္ေလာက္က်င့္က်င့္ ဒါေတြကို ပယ္ႏိုင္တာ မျဖစ္ၾကဘူး။ သည္ သိစရာေတြ သိဖို ့ကလည္း အသိခံရတဲ့ ကံနဲ ့ ၀ိပါက္ေတြရဲ့ ပ်က္စီး ဆိုး၀ါးတာေတြ မသိျမင္ဘဲ ဒါေတြမျဖစ္ဘို ့ ေခါင္းပါးတာေတြ ဘယ္ေလာက္က်င့္က်င့္ ဒါေတြကို ပယ္ႏိုင္ တာ မျဖစ္ၾကဘူး။

သည္ သိစရာေတြ သိဖို ့ကလည္း အသိခံရတဲ့ ကံနဲ ့၀ိပါက္ေတြကို မကပ္ေရာက္ မမွီ၀ဲဘဲ ေနၿပီး သည္ကံနဲ ့ ၀ိပါက္ေတြကို ေ၀ဖန္တာေတြ လုပ္ရမွာ မဟုတ္လား။ ဒါမွ ေလာ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ … အစစေတြ ၿငိမ္းရာေရာက္မယ္။ ဒါ အရိယသစၥာစနစ္ပဲ။ သည္စနစ္ဟာ သူတို ့ ဆီမွာ မပါလာဘူး။ စာဏက်လက္ထက္က ဘာသာေရး အေမႊခံရလို ့ ဗုဒၶဘုရား ကိုယ္တိုင္ ဗိရွႏု၀င္စား အျဖစ္ ခံရတာထဲ ပါသြားတာ ခံရတယ္။

ဗုဒၶဘုရားကိုယ္တိုင္ မေမြးမီက တေနရာရာကလာသူ ျဖစ္တယ္ ခံယူေတာ့ ခံယူသူ ဗုဒၶ ဘာသာ၀င္ေတြထဲမွာ ေရွးဘ၀ ေနာင္ဘ၀ ခံယူၾကၿပီေပါ့။ အဲဒါေတြက ဘယ္လိုသြားေန တယ္ ေျပာဖို ့ လက္သယ္ကို ကံအျဖစ္ ယူၾကကတည္းက ကံ၀ိပါက္တို ့ရဲ့ သဘာ၀ အမွန္ အသိကြယ္ခဲ့ၿပီပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ကံရဲ့ အေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟေတြ ျဖစ္ထြန္းခ်င္သေလာက္ ျဖစ္ထြန္း စည္ပင္ခြင့္ ရၾကေတာ့တာပဲ။

ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြဟာ သူတို ့ရဲ့ သာသနာအျပဳခံ လူမ်ားနဲ ့ မျခား ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ … အစစမ်ား ျဖစ္ပြားလ်က္ ရွိၾကတာပဲ။ သည္တရားေတြ ဟာ မာရ္နတ္ရဲ့ ေက်ာ့ကြင္းေတြ ျဖစ္ေၾကာင္း ဗုဒၶဘုရားညႊန္ၾကားခဲ့တယ္။ မာရ္နတ္ရဲ့ ေက်ာ့ကြင္းဆိုလည္း ဒါကို သူတို ့မသိၾကဘူး။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဒါကို မေၾကာက္ၾကဘူး။

မေၾကာက္တာနဲ ့ပဲ ေၾကာက္စရာက လြတ္တာေတာ့ မဟုတ္ဘူးပဲ။ ေၾကာက္စရာဟာ အာ ဏာစက္ပဲ။ အာဏာစက္ အလည္ပတ္ခံရတာဟာ မာရ္နတ္ အစမ္းခံရတာပဲ။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ အစစ ေက်ာ့ကြင္း အမိမခံရသူက အာဏာစက္ အလည္မခံရဘူးပဲ။

ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့၀န္ထမ္းေတြဟာ အရိယသစၥာ အကြယ္ခံရတာေၾကာင့္ ေလာဘ၊ ေဒါသ … အစစ ကိေလသာေတြပယ္ဖို ့ သိကၡာေတြ ျဖစ္ၾကတဲ့ အဓိသီလ၊ အဓိစိတၱ၊ အဓိ ပညာ သိကၡာေတြကို ျဖည့္က်င့္ခြင့္ မရၾကဘူး။ သိခြင့္ပင္မရ ျဖစ္ခဲ့ၾကရတယ္။ သီလကို အားႀကိဳးခြန္ႏႊဲ က်င့္ေပမယ့္ ပညာရဲ့ အေထာက္အကူ မရတဲ့သီလ ျဖစ္ေတာ့ သီလဗၺတပရာမာသ သီလပဲ ျဖစ္ၿပီး အဓိသီလသိကၡာနဲ ့ ေ၀းရတာေပါ့။

သမာဓိ၊ ပညာေတြ အားသြန္ခြန္စိုက္ ပြားၾကတာေတြလည္း သီလအေထာက္အကူ မပါဘဲ ပြားၾကတာေတြ ျဖစ္ေလေတာ့ ရူပ၊ အရူပ သမာဓိ၊ ပညာေတြပဲ ျဖစ္ၾကၿပီး အဓိစိတၱနဲ ့ အဓိ ပညာ သိကၡာ စာရင္း မ၀င္တာေတြပဲ ျဖစ္ၾကရတာပဲ။

ပညာရပ္ တခုဟာ အကြယ္အပ ခံရသြားၿပီ ဆိုရင္ အထူးအားျဖင့္ ဗုဒၶဘုရား ေဖာ္ထုတ္ခဲ့တဲ့ မဇၥိ်မလမ္း ျဖစ္တဲ့ မဂၢအရိယသစၥာ အကြယ္အပ ခံရတာဟာ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ ၀န္ထမ္းေတြနဲ ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ မိသားစုမ်ား ဘယ္ေလာက္ နစ္နာ ဆံုးရႈံးၾကတာကို မေတြး ၀ံ့စရာ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းမ်ားနဲ ့ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား အေနနဲ ့ သူတို ့မွာ အရိယသစၥာ အကြယ္အပခံရတာကို အရိယသစၥာ အကြယ္အပ ခံရၿပီ လို ့ မသိတဲ့အထိ ရွိၾကတယ္။ သူတို ့အရိယသစၥာ မသိတာကို မသိမွန္းပင္ မသိၾကတဲ့ အထိ ရွိၾကၿပီ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အၿပံဳးမပ်က္ အေပ်ာ္မပ်က္ ေက်ာ့ေက်ာ့ေမာ့ေမာ့ပင္ ရွိၾက တယ္။

သူတို ့ဦးထိပ္ရြက္ပန္ဆင္ေနၾကတဲ့ အရိယသစၥာေတြဟာ အရိယာအျဖစ္ တေပါက္ေလာက္ ေတာင္ ခ်မေပးႏိုင္တာေၾကာင့္ သူတို ့ဟာ ေရႊငံုးမင္း အၿမီးေမွ်ာ္ ဇာတ္လမ္းထဲ သြင္းၿပီး ေနာင္ဘ၀ ေမွ်ာ္ၾကရသူေတြ ျဖစ္ရတယ္။ အျဖစ္နဲ ့လည္း ေမွ်ာ္ရတယ္။ မျဖစ္ေတာ့ဘူး ဆို ေသာ္မွ အျပတ္နဲ ့လည္း ေနာင္ဘ၀ မျဖစ္ဖို ့ ေမွ်ာ္ရတာပဲ။ ေနာက္နဲ ့ ေနာင္ဘ၀ေတြ ဟူသ မွ် မိစာၦ ေတြခ်ည္းျဖစ္ေတာ့ မိစာၦဒိဌိဟာ မာရ္နတ္ရဲ့ ေက်ာ့ကြင္းတခု မဟုတ္လား။ ဒါထဲ အမိခံရတာေပါ့။

မိစာၦဒိဌိ ေက်ာ့ကြင္း အမိခံရသူဟာ သမၼာဒိဌိလုပ္လို ့ မရတာပဲ။ သမၼာဒိဌိ မရွသူဟာ ေတြးရင္ သမၼာသကၤပၸျဖစ္ေအာင္ ေတြးလို ့ မရဘဲ မိစာၦသကၤပၸပဲ ျဖစ္ရမွာပဲ။ သည္လို အျမင္ အေတြးေတြ မိစာၦျဖစ္ေနၾကမွေတာ့ ေျပာ၊ ျပဳ၊ ေန၊ ႀကိဳးစား၊ ႏိုးၾကားနဲ ့ စိတ္ထားေတြ လည္း မိစာၦေတြပဲ။ ဘယ္မွာ မဂၢအရိယသစၥာ လို ့ ေျပာရမွာလဲ။

မဇၥိ်မလမ္းေၾကာင္းျဖစ္တဲ့ မဂၢအရိယသစၥာ အေပ်ာက္ဆံုး ခံရသူဟာဘယ္လမ္းနဲ ့သြားမွာ လဲ။ အစြန္းေရာက္လမ္းေတြလို ့ ေျပာရတဲ့ လမ္းအျပင္ သြားစရာလမ္း မရွိသူေတြပဲ။ လမ္း ေၾကာင္းမဂၢ ဆိုက္တာေတြက ကံေတြပဲ။ မဇိၥ်မလမ္းေၾကာင္း မဂၢမဟုတ္တဲ့ ကံေတြဟာ အစြန္း ေရာက္လမ္းေၾကာင္း မဂၢထိုက္တဲ့ ကံေတြေပါ့။ ဒါေတြက မဇိၥ်မကံ မထိုက္တဲ့ အေကာင္းအဆုိး အမ်ဳိးမ်ဳိးကံေတြပဲ။ အကုသိုလ္ကံ၊ ကာမ၊ ရူပါရူပကုသိုလ္ကံေတြ အားလံုးပဲ။

မိစာၦဒိဌိ ဆိုတဲ့ ပါဠိစကားဟာ ခၽြတ္ယြင္းေဖာက္ျပန္တဲ့ အျမင္ဆိုတဲ့ ျမန္မာစကားနဲ ့ ထပ္တူ အဓိပၸါယ္ရွိတဲ့ စကားျဖစ္တယ္။ အျမင္ ခၽြတ္ယြင္း ေဖာက္ျပန္သူဟာ ေတြးရင္လည္း အေတြး ခၽြတ္ယြင္း ေဖာက္ျပန္ ျဖစ္ၿပီေပါ့။ ဒါ မိစာၦသကၤပၸ ျဖစ္တာပဲ။ အျမင္ေရာ အေတြးပါ ခၽြတ္ယြင္း ေဖာက္ျပန္သူဟာ ေျပာျပဳေန ရပ္တည္ခ်က္အမႈကံ သီလမွန္သမွ် ေကာင္း ေကာင္း ဆိုးဆိုး မိစာၦခ်ည္း ျဖစ္ၿပီေပါ့။ သည္လိုျဖစ္သူဟာ လံုးလ၊ သတိနဲ ့ သမာဓိေတြ အားထုတ္ဦးမလား။ အားလံုး မိစာၦျဖစ္တဲ့ ခၽြတ္ယြင္း ေဖာက္ျပန္တဲ့ လံုးလ၊ ခၽြတ္ယြင္း ေဖာက္ျပန္တဲ့ သတိနဲ ့ ခၽြတ္ယြင္းေဖာက္ျပန္တဲ့ သမာဓိေတြပဲ မလြဲျဖစ္ရၿပီ။

သည္လုိ မိစာၦလမ္းပြင့္ၿပီး မိစာၦာမဂ္လမ္း ေလွ်ာက္လွမ္းေနၾကသူေတြဟာ မရိုးသား မျဖဴစင္ မႈ အနရိယနဲ ့ ရိုးသား ျဖဴစင္မႈ အရိယ အျဖစ္ေတြကို ျပဳတတ္တဲ့ သေဘာဟာ ဘာျဖစ္တယ္ လို ့ မသိ မျဖစ္ၾကေတာ့ဘဲ ခံစားခ်က္ ဆိုးဆိုး၀ါး၀ါး နဲ ့ ခံစားခ်က္ ေကာင္းေကာင္း ကန္းကန္း သည္ႏွစ္လမ္းပဲ သိၾကေတာ့တယ္။ ခံစားခ်က္ဆိုး ရသူဟာ အနရိယာ၊ ခံစားခ်က္ေကာင္း ရသူဟာ အရိယာ သည္လိုမွတ္ၾကတယ္။

ဒါေၾကာင့္ သူတို ့ အရိယာ လမ္းဟာ ခံစားခ်က္ ေကာင္းေကာင္းေတြ ျဖစ္ေစတဲ့ ကံေတြ လုပ္တာပဲ။ ခံစားခ်က္ေကာင္းကို ျဖစ္ေစတဲ့ ကံေတြဟာ ကုသိုလ္ကံေတြ ျဖစ္တယ္။ သည္ ကံေတြ မ်ားမ်ားလုပ္လို ့ ျပည့္သြားသူဟာ အရိယာပဲ။ နည္းနည္းပဲ လုပ္ႏိုင္ေသးလို ့ မျပည့္ ေသးသူဟာ အရိယာ မျဖစ္ေသးဘဲ အရိယာႏြယ္၀င္ ပဲလို ့ မွတ္ယူၾကတယ္။

ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ၀န္ထမ္းေတြ အားလုံုးပဲ သည္အတိုင္း မွတ္ယူၾကတယ္။ သည္ အတိုင္းပဲ က်င့္သံုးၾကတယ္။ သည္အတိုင္း ဒကာ ဒကာမမ်ားကို ေဟာေျပာသြန္သင္ တာ ေတြလည္း လုပ္ၾကတယ္။ သည္လို ေဟာေျပာခ်က္ေတြနဲ ့ ဒကာ ဒကာမမ်ားကို ထိန္းေပး ေက်ာင္း ေပးတဲ့ လုုပ္ငန္း လုပ္ေနျခင္းဟာ သာသနာ့၀န္ကို ထမ္းေနျခင္း လို ့လည္း မွတ္ယူၾကတယ္။ ဒကာ ဒကာမမ်ားကလည္း သာသနာ့ ၀န္ထမ္းမ်ားက သည္လို ထိန္းေပး ေက်ာင္းေပးတဲ့ လုပ္ငန္း လုပ္တာကို ခံယူႏိုင္ေအာင္ ရြာတိုင္း ရပ္တိုင္းရဲ့ ရြာဦးရပ္ဦးမွာ ထိန္းေပး ေက်ာင္းေပးသူ ေနဖို ့ ေနစရာကို၊ ေက်ာင္းေပးသူ ေနဖို ့ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ “ ေက်ာင္း“ ဆိုတဲ့ အမည္တပ္ၿပီး တည္ေဆာက္ေပးၾကတယ္။ ဆြမ္း၊ သကၤန္း၊ ေဆးေတြ လည္း ေပးၾကတယ္။ ဒါဟာ သာသနာ့ အေမြခံႏိုင္ဖို ့ အရင္းအႏွီး ျမွဳပ္ႏွံခ်က္မ်ားလို ့လည္း ဒကာ၊ ဒကာမေတြက ခံယူၾကတယ္။

သူတို ့ကို ေက်ာင္းေပးၾကသူမ်ားဟာ လြတ္ေျမာက္သူေတြလား၊ လည္ပတ္ေနသူေတြလား သူတို ့မသိၾကဘူး။ သူတို ့ကိုေက်ာင္းေပးေနတဲ့လမ္းကေကာ လည္လမ္းလား၊ လြတ္လမ္း လား လည္းသူတို ့မသိၾကဘူး။ သူတို ့ကို ေက်ာင္းေပးေနၾကတဲ့ သာသနာ့ ၀န္ထမ္းမ်ားက လည္း သူတုိ ့ေက်ာင္းေပးေနတဲ့လမ္းဟာ လြတ္လမ္းအမွတ္နဲ ့ ေက်ာင္းေပးေနေပမယ့္ လည္လမ္းျဖစ္ေနတာ မသိသူမ်ား ျဖစ္ၾကတယ္။

Website counter

Back to TOP